Norsk flyekspert på verdens største flyplass: – Lett å finne frem

Den norske flyeksperten Kenneth W. Vikse (innfelt) er imponert over hvor lett det er å finne frem på Beijings nye gigantflyplass. Foto: Daxing International Airport/Privat

Den nye og storslåtte flyplassen tar sikte på å bli verdens største. Nå har gigantflyplassen åpnet for trafikk, og gir de fleste passasjerene en mektig opplevelse. Selve terminalbygningen er formet som en sjøstjerne, med seks armer.

Bare terminalområdene i Beijings nye flyplass er stor nok til å huse 10 fotballbaner, og skal være verdens største flyplassbygning under ett og samme tak.

Dette til tross kan nordmannen Kenneth W. Vikse berolige de som måtte engste seg for et møte med en så massiv flyplass:

– Det er lett å finne frem, sier han etter å ha reist gjennom flyplassen. Og han legger til:

– Arkitekturen virker spektakulær. Til tross for størrelsen virker den veldig kompakt og er «liten» å forholde seg til. Samtidig er det jo ikke vanskelig å se hvor enorm den er, sier han til flysmart24.no.

Vikse har bedre forutsetning for å bedømme flyplass-effektiviteten enn mange andre. Han har nemlig bakgrunn som kommunikasjonssjef  i SAS Norge i sju år. Han har derfor reist gjennom en god del største flyplassene rundt om i verden, og kan sammenligne løsningen med andre flyplassopplevelser.

Daxing International Airport er bygd for å avhjelpe dagens største internasjonal flyplass i den kinesiske hovedstaden, Capital International Airport. Den er ikke akkurat noen småflyplass, den heller. I fjor hadde den rundt 100 millioner reisende.

Artikkelen fortsetter under bildet

Terminalområdet på den nye flyplassen i Beijing er enorm. Foto: Kenneth W. Vikse

Bare én flyplass i verden er større, Hartsfield-Jackson flyplassen i Atlanta i USA. Den hadde i fjor 7 millioner flere reisende.

Daxing blir også en gigant. Foreløpig er bare deler av prosjektet til 160 milliarder kroner tatt i bruk, med en kapasitet på 70 millioner reiende. Det alene er nesten tre ganger Oslo Lufthavns størrelse.

Det er ikke mindre enn 400 innsjekkingsautomater på flyplassen, og den lover at det maksimalt ikke skal ta mer enn 10 minutter å sjekke inn.

Den videre ferden mot utgangen skjer ved bruk av digital ansikts-skanning som gjør at du ikke skal være nødt til å vise pass for å komme deg på flyet.

De som ankommer den nye flyplassen skal heller ikke trenge å vente lenge på bagasjen. Flyplassens løfte er at den skal komme innen 13 minutter.

Dessuten har flyplassen flere spesielle tilbud, bl.a. barnepass, sykerom og et eget dyrehotell.

Når flyplassen er ferdig utbyd, og det skal etter planen skje i 2025, vil den være blant verdens største. Den har da seks rullebaner og skal kunne håndtere mer enn 100 millioner passasjerer, lik dagens hovedflyplass.

Terminalen er bygd som en sjøstjerne. Ideen bak er å la alle kjernefunksjoner være i midten, og gater for avgang og ankomst langs armene. Prosjektet er konstruert slik at ingen skal trenge å gå mer enn 600 meter, eller 8 minutter, for å nå flyet sitt.

Flyplassen har i dag, når første byggetrinn er ferdig, fire rullebaner og skal kunne håndtere 79 fly samtidig.

Vikse ble mektig imponert ved første møte med den splitter nye Beijing-flyplassen:

– Grepet de har tatt med å lage en deling med en etasje for avgang innland og utland, og det samme med ankomst, er med på å gjøre flyplassen enkel å forholde seg til. I tillegg er skiltingen veldig bra, sier Vikse og legger til at engelsk er førstespråket på de fleste skiltene, sier Vikse.

Flere flyselskap har overført sine Beijing-ruter til den nye flyplassen, bl.a. gjelder dette British Airways. Finske Finnair skal også bytte til den nye, samtidig som selskapet øker frekvensen og i november åpner ytterligere tre ukentlige avganger til den nye flyplassen. Også Air France og KLM skal over til den nye flyplassen.