Norwegian må endre skrytealbumet – passert av konkurrent

Ungarske Wizz Air er nå større enn Norwegian i antall passasjerer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian er ikke lenger Europas tredje største lavprisselskap. En aggressiv konkurrent har nå passert den økonomisk hardt pressede norske stoltheten. Heretter må selskapet endre sin egen presentasjon fra Europas «tredje største» til «fjerde største» lavprisselskap.

For etter at september-tallene ble lagt frem for få dager siden, er Norwegian passert av ungarske Wizz Air i antall passasjerer i løpet av det siste året. Ikke minst takket være ungarernes økte satsing i Norge.

Fra september 2018 til september 2019 hadde Wizz Air  37.91 million passasjerer mens Norwegian hadde 37.65 millioner reisende.

– At Wizz Air skyver det norske lavpris flyselskapet ned til fjerde plass skjer litt tidligere enn ventet, konkluderer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair overfor flysmart24.no. Han har innhentet tallene.

Dermed er rekkefølgen blant Europas lavprisselskap nå denne:

Ryanair klart størst og i en klasse for seg. Deretter følger EasyJet og nå Wizz air som de øvrige på pallen. Utenfor pallen står nå Norwegian.

De som følger konkurranseutviklingen i luftfarten er ikke overrasket over at Norwegian har mistet sin posisjon. Selskapet har siden starten i 2002 hatt rask vekst som overordet strategi. Nå har det økonomisk pressede selskapet blitt tvunget til å i stedet øke fokuset for å bedre lønnsomheten.

Det har bl.a. betydd flere rutekutt eller redusert frekvens i ruter som ikke har vært så lønnsomme. Tiden da nye ruter ble åpnet i i nye markeder i raskt tempo, er over.

Wizz Air, derimot, har kommet bakfra som en kanon de senere årene og månedene. I motsetning til Norwegian har det en sunn økonomi som har vært benyttet til å vokse videre.

Mens Norwegian har satset mer på de lange, interkontinentale rutene, har Wizz Air satset på vekst på det europeiske markedet med mange flere korte ruter. Dette har gitt en langt raskere passasjervekst enn Norwegian.

– Vi har sett  at Wizz Air har hatt en månedlig vekstrate mellom 10 og 20 prosent, mens veksten til Norwegian har mer eller mindre flatet ut i løpet av 2019. WizzAir er heller ikke påvirket av å ha mange Boeing 737 Max på bakken, slik Norwegian har, fordi det ungarske lavprisselskapet har en ren Airbus-flåte, sier Elnæs.

Elnæs innrømmer at han ikke hedde ventet at Wizz Air skulle overta tredjeplassen fra Norwegian riktig ennå. Han hadde ikke ventet at skiftet skulle skje før til neste år.

Hos Norwegian sier presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson at selskapet har hatt mange år med ekstrem vekst og vokst hurtig, men at fokuset nå er å gå fra vekst til lønnsomhet.

Wizz Air har det siste året også kastet seg tyngre inn i konkurransen på det norske markedet. Et bilde av deres raske vekst er at det i løpet av få måneder åpnet fem nye ruter til  Oslo Lufthavn. Nå utfordrer de Norwegian i deres hovedbase.

Norwegians fungerende konsernsjef, Geir Karlsen, sa før helgen at fokuset videre frem fortsatt skal være å forbedre selskapets økonomi, og at det betyr rutejusteringer også fremover:

– Nå som Norwegian går fra vekst til lønnsomhet, er det også positivt at etterspørselen er god og stabil. Utsiktene fremover er lovende, og for den kommende vintersesongen har vi justert ruteporteføljen og kapasiteten for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen, sa Karlsen.

Lik flysmart24.no på Facebook