Mistet flyet til Syden – fikk erstattet leiebilutgifter

Flyet ble forsinket og leiebilavtalen mistet. Det er hjelp å få i slike tilfeller. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Har du krav på å få dekket ekstra-utgifter til leiebil hvis flyet er forsiket og du mister bilen du skulle plukke opp på reisemålet? Ja, ifølge en fersk avgjørelse i Transportklagenemnda for flyreiser.

Dermed har mange reisende fått en hjelpende hånd i de tilfellene forsinkede eller innstilte fly gjør at man ellers taper penger leiebilen, som de fleste har forhåndsbetalt.

Det konkrete tilfellet gjaldt en passasjer fra Trondheim til Alicante i Spania med Norwegian. Reisen skulle gå med mellomlanding på Oslo Lufthavn.

Den aktuelle dagen i fjor sommer hadde Norwegian en forsinkelse på to timer på kvinnens fly til Trondheim. Det førte til store problemer for den henne.

Vedkommende kom for sent til Oslo og mistet sin forbindelse videre til Costa Blanca, som skulle gå om kvelden klokken 20.

Hun måtte bli over en natt i Oslo, og pådro seg utgifter til transport og overnatting. Alt dette fikk hun dekket av Norwegian.

I tillegg hadde hun, på grunn av omstendighetene rundt forsinkelsen dagen før, krav på standard-kompensasjonen fra EU på 400 euro. Også det fikk hun av Norwegian.

Da kvinnen i tillegg til dette krevde dekket ekstra utgifter til leiebil fordi hun mener Norwegian var ansvarlig for at hun måtte leie ny og dyrere bil, var det derimot stopp. Dette kravet avviste Norwegian, og mente det ville være urimelig å erstatte en slik utgift.

Kvinnen ga seg ikke, og brakte saken inn for flyklagenemnda fordi hun ikke ville godta Norwegians nei.

Det ble en lønnsom beslutning for henne.

Da saken kom til behandling i flyklagenemnda får kvinnen nemlig full støtte. Nemnda har pålagt Norwegian å også erstatte ekstra-utgiftene i forbindelse med leiebilen. Den kom på 980 euro, rundt 9 800 norske kroner etter at utgiften for den tapte leiebilen og EU-erstatningen var trukket fra.

Nemnda er av den oppfatning at Norwegian må dekke disse utgiftene fordi den legger til grunn at flyselskapet også har et ansvar for etter luftfartsloven.

– Norwegian har ikke redegjort for årsaken til forsinkelsen, og er i utgangspunktet ansvarlig for klagers tap som følge av forsinkelsen, mener nemnda som har gjort et enstemmig vedtak i denne saken.

Det betyr at også flyselskapenes egne representanter er enig i konklusjonen.