Flytrafikken stagnerer: – Bedrifter kutter reiser av miljøhensyn

Norsk flytrafikk stagnerer, og flyanalytiker tror at bl.a. klimabekymringen i privat og offentlige virksomheter ligger bak. Foto: Avinor

Den årlige veksten i flytrafikken i Norge har stanset helt opp. Etter flere år med  betydelig vekst har den i år flatet ut. Flyanalytiker tror klimasaken får private og offentlige virksomheter til å kutte i antall flyreiser.

Så langt i år, til og med september, har passasjerveksten på Avinors flyplasser vært på bare 0,6 prosent. I fjor på denne tiden lå økningen på 2,5 prosent.

De tørre tallene er ikke oppløftende for Avinor. Selv om trafikken i september økte med 2,3 prosent som er litt bedre enn ellers i år, er utviklingen over året som helhet svært svak.

Det foreløpig seneste året med svake veksttall var 2015. Da var veksten null.

Så startet en vedvarende vekst på 1,6 prosent i 2016, som skvatt opp til 4,1 prosent i 2017 og flatet noe ut med 2,8 prosent i fjor.

I år krabber Avinor seg så vidt over null-streken. Det er spesielt fallet i kjernevirksomheten til Avinor – innenrikstrafikken – som bekymrer. I fjor vokst denne med 2,1 prosent, til nå i år er den ned 0,5 prosent.

Hos Avinor har pressevakt Nora Hoberg Prestaasen ingen oppfatning om årsaken til de svake 2019-tallene, men henviser flysmart24.no til Transportøkonomisk Institutt for en slik analyse.

– Norwegian, SAS og Widerøe står totalt for 82 prosent av passasjertallene på våre lufthavner, og deres vurderinger vil i stor grad påvirke de samlede trafikktallene i Norge, sier hun.

Sammenliknet med fjoråret går utenlandstrafikken opp 1,4 prosent, mens innlandstrafikken går ned 0,6 prosent foreløpig. Prognosen for resten av året tilsier en tilsvarende utvikling, med kanskje en liten økning på utland, mener  hun.