SAS har besluttet å droppe de planlagte ruteturene innen Skandinavia med selskapets nye langdistansefly, Airbus A350. I stedet skal pilotene trene på den nye flytypen gjennom et eget opplegg.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bekrefter overfor flysmart24.no at selskapet har endret sine planer.
For at pilotene skulle få trene mest mulig på den nye flytypen, noe som er vanlig ved nyinnkjøp, la SAS opp til et omfattende program med visningsturer.
SAS ville i utgangspunktet bruke det nye flyet på de interskandinaviske rutene mellom Oslo, Stockholm og København i desember og januar. Det ville gi flyverne så mange muligheter til landinger og avganger som mulig.
Nå blir det ikke noe av disse turene.
– Pilotene skal i stedet trene på flyplasser med lav ruteaktivitet, sier Johansen til flysmart24.no. En av flyplassene som trolig vil bli brukt til «touch and go»-trening er Billund i Danmark.
Visningsturene var lagt opp også fordi selskapet mente at de ville gi SAS god PR. Mange passasjerer ville da kunne bli kjent med flyet før det settes inn i ordinær langdistansetrafikk til USA og Asia.
Det samme gjorde det nasjonale finske flyselskapet Finnair da det i sin tid tok imot sin Airbus A350 som det første selskapet.
Flyet ble sendt på ruteturer til Skandinavia og på Finnairs europeiske rutenettverk. Overalt møtte det mange tilskuere opp for å se på den da flunkende nye flytypen.
SAS hadde tenkt å gjøre noe liknende. Det ville bety at flyet skulle foreta en rekke ruteflyvninger mellom hovedstedene i Skandinavia. Slik ville mannskapet i samme slengen få anledning til å bli godt kjent med det nye superflyet fra Airbus.
SAS har bestilt i alt åtte fly av typen A350. Det første flyet har fått navnet «Ingegerd Viking» og skal etter planen komme til SAS i slutten av innværende måned.
Den 11. desember kommer flyet til Oslo Lufthavn, der er i forbindelse med en fremvisning av flyet for presse og bransjefolk.
Den første ordinære ruteturen blir den 28. januar 2020.Det skjer på en flyving mellom København og Chicago.
Airbus A350 flyene vil ha sin base i København, og flyene skal brukes på syv ruter det første året.
Det gjelder rutene til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.
Ny-flyet har typebetegnelsen Airbus A350-900 XWB (Ekstra Wide Body).
Flyet har allerede blitt en verdensstjerne i luftfarten og en knallsuksess for den europeiske flyfabrikken. Flyselskaper kjøper inn dette flyet i stort antall, på grunn av dets lave drivstoff-forbruk og lange rekkevidde.
For de som allerede har fløyet denne flytypen er ofte førsteinntrykket at selve kabinen virker svært rommelig. Dernest er den svært støysvak, også på plassene bak motorene bak i flyet.
I SAS-utgaven kan flyet ta opptil 300 passasjerer. Flyet får tre serviceklassene: SAS Business (40 plasser), SAS Plus (32 plasser) og SAS Go (228 plasser).