Ut mot Kjos: – Egoet i veien for aksjonærenes interesser

Bjørn Kjos (t.v.) og Bjørn Kise var nære forretningspartnere og ledet Norwegian i mange år som henholdsvis adm. dir og styreleder. Foto: Norwegian

Professor Tor W. Andressen ved Norges Handelshøyskole gir Bjørn Kjos og hans makker, styreleder Bjørn Kise, ansvaret for å ha sløst bort milliardverdiene i det en gang så verdifulle flyselskapet Norwegian.

Professoren mener at Bjørn Kjos’ motstand mot å selge selskapet til eierkonsernet bak bl.a. British Airways, IAG, vil gå inn i lærebøkene som er klassisk tabbe.

Egoet sto i veien

Han kommer med denne salven mot Kjos og hans nære forretningspartner og styreleder Kise:

– Å ikke selge til IAG, var Kjos og styrets største tabbe og den dårligste beslutning de har fattet i selskapets lange historie. Deres ego sto i veien for aksjonærenes interesser, sier Andreassen til flysmart24.no.

I dag ligger selskapet med brukket rygg og har fått statlig respiratorhjelp for å klare å puste. Det venter på en avklaring om det kan få statlige lånegarantier. Korona-krisen kan være det siste og avgjørende tilbakeslaget før selskapet havarerer for godt.

Kunne vært solgt

Årsaken til at det en gang så vellykkede flyeventyret, som åpnet verden for nordmenn og andre europeere, nå er på konkursens rand er den erfarne innovasjon-professoren ikke i tvil om hvor ligger:

Selskapet kunne i 2018 ha vært solgt til det spansk/britiske flykonsernet International Aviation Group (IAG). De ville betale 10,6 milliarder kroner for selskapet. Det ville vært det dobbelte av daværende børsverdi, og til en antatt pris på rundt 350 kroner per aksje. Norwegian var allerede da i økonomiske problemer og slet med store, årlige underskudd.

Til tross for mange oppfordringer om å slå til på budet mente Bjørn Kjos at det var for tidlig å selge. Han lovet at aksjonærene senere ville få se hva selskapet egentlig var verdt: – Da tror jeg de fleste vil skjønne at vi er lavt priset i dag, sa han i et intervju med avisen Dagens Næringsliv.

Småpenger

I ligger fasiten der. Selskapet er verdsatt til 776 millioner kroner på Oslo Børs. Aksjen handles for rundt 5 kroner stykket.

– På mindre enn ett år har styret frarøvet aksjonærene ufattelige 10 milliarder kroner. Det er lett å være etterpåklok og det er vanskelig å spå om fremtiden. Likevel sitter jeg igjen med en følelse av at Kjos og styret var forelsket i selskapet og i sin egen strategi og ikke tenkte på hva som var best for aksjonærene. I dag, to år etter, vet vi at konkurs ikke er usannsynlig, skriver Andreassen i et Linkedin-innlegg om saken.

Andreassen sier til flysmart24.no at Bjørn Kjos og hans mangeårige medeiere og styreformann, Bjørn Kise, må ta ansvaret sammen med det daværende styret.

Drømmen brast

Selskapets raske vekst, drømmen om å lage et globalt selskap og flere store flybestillinger førte til en gjeld på svimlende 58 milliarder kroner.

Hos Norwegian vil informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen ikke si noe om salven fra Andreassen:

– Har ikke noe ønske om å kommentere Linkedin-innlegget, skriver han i en sms til flysmart24.no.

Heiet på Norwegian

Andressen selv, derimot, utdyper gjerne sine synspunkter.

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

Han forsikrer at han lenge heiet på Norwegian og ment at deres vekst-strategi var riktig, og at selskapet ble rammet en flere uheldige omstendigheter utenfor deres kontroll.

– Det er lett å være etterpåklok og det er vanskelig å spå om fremtiden. Men, til tross for dette vil jeg si at per mai 2018 var gjeldssituasjon kjent i media, Dreamliner-motorproblemene en realitet, og en gryende mistanke om vesentlige feil ved Max-flyene gjorde seg gjeldende. Med dette som bakteppe synes jeg det er rart at Kjos & Co inkludert styret i mai 2018 og juli 2019 holdt fast i at fremtiden for Norwegian var mer verd enn 350 per aksje fra IAG. Jeg har ikke klart å finne frem til hva Kjos krevde pr aksje for å selge i forhold til hva han ble tilbudt. Men ubekreftede kilder sier at avstanden ikke var stor, sier Andreassen.