Norsk luftfart ble rystet i sine grunnvoller denne uken: Ikke mindre enn to flyselskap varslet ny satsing på det norske markedet. Lavprisselskapet Wizz Air har hastverk og tvang i løpet av få timer frem en priskrig med billetter ned mot 199 kroner, mens et nytt norsk flyselskap ble lansert samme dag og skal i luften innen 30. juni.
Wizz Air har konsentrert sin satsing på tre ruter, fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø. Det er blant de normalt mest lønnsomme rutene som fins i Norge.
Truet situasjon
Wizz Airs satsing fikk kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til å rykke ut og minne nordmenn om selskapets betydning for norske reisende. Overfor flysmart24 sa han at Norwegian er et selskap med ruter fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør. Slik kommuniserer han budskapet om Wizz Air som et selskap som tar noe som helst ansvar for det samlede rutetilbudet i Norge, men kun plukker godbitene. Flytilbudet vil så bli svekket hvis Norwegian skulle bli utkonkurrert.
Nå får han svar på tiltale, og det fra den tidligere SAS-toppen Eivind Roald. Han var kommersiell direktør i SAS i seks år frem til 2017, og norsk toppsjef i det skandinaviske selskapet.
– Nå får Norwegian smake sin egen medisin. De kom inn i norsk luftfart på akkurat samme måte som Wizz Air nå gjør. De plukket ut kun de aller beste rutene og kjørte prisene til bunns for å utfordre et eksisterende selskap, SAS. Da var det ikke mye snakk om å ta noe samfunnsansvar for flytilbudet i Norge, nei, sier Roald til flysmart24.
Roald mener SAS er det selskapet som står best rustet til å kunne overleve den norske priskrigen. Han viser til at selskapet har avklart likvid situasjon fremover, og et kundegrunnlag der bl.a. lojalitetsprogrammet Euro Bonus og andre servicekrav vil knytte dem til SAS.
Står om livet
Flysmart24 har bedt Sandaker-Nielsen om en reaksjon på Roalds utspill, men han har ikke besvart våre henvendelser fra fredag.
For Norwegian mener Eivind Roald at det står om livet. Han mener Wizz Air angriper det norske markedet og starter en priskrig med spesielt Norwegian på det verst tenkelige tidspunkt for den norske lavprisoperatøren.
– Det å bli tvunget inn i en priskrig nå er det verste som kunne skje med Norwegian. Hvis hensikten til Wizz Air er å slå ut en konkurrent, er det et bevisst valg av tidspunkt, mener Roald.
Han sier at den verste tiden for alle flyselskap er i vintersesongen, når reiseaktiviteten er på sitt laveste og kassene tømmes fort. Dessuten skjer det i en situasjon der Norwegian allerede ligger med brukket rygg økonomisk og der konsernsjef Jacob Schram selv sier at selskapet må ha mer kapital for å overleve vinteren.
– Det vil nå bli mye vanskeligere fordi konkurransesituasjonen plutselig har endret seg. Når man da i tillegg må sende billettprisene ned til et nivå de absolutt ikke kan tjene penger på, gjør situasjonen svært presset. Jeg ville ikke ha sovet godt om natten om jeg var ansvarlig i Norwegian nå, sier Roald.