Bare servelatpølse hos SAS – krevde pengene tilbake

Mange flykunder unner seg en lounge-opplevelse før flyturen der man kan nyte mat og drikke i rolige omgivelser. Dette bildet er fra den aktuelle SAS-loungen på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For mange reisende er det å besøke flyplass-loungene i forkant av selve flyreisen en hyggelig start på turen. Det var ikke tilfellet for reisefølget som troppet opp på SAS-loungen på Oslo Lufthavn for å kose seg med god mat og drikke før den lange flyturen til New York.

Dette var i juli 2019, og altså lenge før korona-pandemien reduserte denne type tilbud. Følget hadde latt seg lokke av forventninger om mye god og varm mat i buffet, deilig drikke og god plass på utenriks-loungen slik at de kunne slappe riktig godt av før SAS skulle fly dem til Newark. For SAS-kunder med gull- eller diamantkort er besøket gratis når de har en dagsaktuell billett. Alle andre kan kjøpe seg inn i den ene av loungene.

Bare servelatpølse

Det var det reisefølget gjorde og betalte 1145 kroner for besøket. Det viste seg raskt at det hele ble en skikkelig nedtur. Ifølge kundenes beskrivelse var det i stedet for en buffet knapt en brødskive å oppdrive. Pålegget besto av servelatpølse og det fantes ikke noe varm mat.

I tillegg var det knapt sitteplasser å oppdrive. De bestemte seg derfor for å forlate loungen etter bare tre minutter, og fant seg et annet sted å spise før flyturen. De krevde pengene tilbake fra SAS for den mistrøstige opplevelsen.

Det nektet SAS dem, og dermed sendte kundene saken inn til Transportklagenemnda for flyreiser. Det hjalp ikke, også nemnda har vendt tommelen ned for kundenes krav og kan ikke se at SAS har lovet en lounge-opplevelse som selskapet ikke leverer.

Reisefølget må ifølge nemnda ha besøkt loungen tidlig formiddag, og da serveres det ifølge SAS frokostbuffet i tillegg til frukt og rundstykker. Det er ikke noe tilbud om varm mat på denne tiden av dagen. Nemnda har sjekket med den ansvarlige for loungene hos SAS. Derfra bekreftes det at det ikke var noe avvik i servicen den aktuelle dagen. Det var heller ikke unormalt mange besøkende, rundt 1 600, noe som ikke skulle tilsi at det var dårlig med sitteplasser.

Denne forklaringen forholder klagenemnda seg også til, og kan ikke se at kundene har betalt for noe de ikke fikk. SAS viser til sine hjemmesider hvor det står at det tilbys snacks og drikke – brus, vin og øl – og ingen lovnad om rikholdige buffeter.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles