Folk lar seg ikke lokke av priskutt – halvfulle fly

Liten reiselyst hos nordmenn gjør at mange fly går med et stort antall ledige seter. Foto: Avinor

Flyselskapene pøser på med billige flybilletter i håp om å fylle flyene igjen etter korona-krisen. Men publikum responderer ikke, det betyr at mange fly bare går halvfulle fra flyplassene.

Det har ført til at flere selskaper nå drar ned på kapasiteten, også for flyvinger til og fra Norge. Røde land på alle kanter gjør det umulig å reise uten å havne i karantene, i tillegg til at reiseforsikringen ofte ikke gir dekning for covid-19 skader.

Kommersiell direktør ved København Lufthavn Kastrup, Peter Krogsgaard, er den lufthavnsjefen som har vært mest åpen om den kraftig svikende etterspørselen på sensommer og tidlig høst.

Mangler kunder

Han legger ikke skjul på at flytrafikken er i et sakte stup. Til egen pressetjeneste sier han at rutetilbud, bestemmelser om munnbind, avstand, rengjøring og andre tiltak ikke hjelper i det hele tatt:

– Det mangler passasjerer. Usikkerhet om reiserestriksjoner og karanteneregler hemmer reiselysten for mange, både fritids- og jobbreiser. Det er kun halvparten av de setene som blir lagt til salgs som blir kjøpt. Det er en kritisk situasjon for flyplassene og flyselskapene, sier Krogsgaard.

Norwegians kommunikasjonssjef, Andreas Hjørnholm, sier at selskapet ikke kan si noe om etterspørselen før nye trafikktall skal legges frem den 6. oktober.

Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff at trafikktallene selskapet presenterer hver måned taler for seg:

Svake tall

– Det har vært en kraftig reduksjon i antall passasjerer sammenlignet med et normalår. Nå har vi lagt opp til et trafikkprogram som reflekterer den lavere etterspørselen, spesielt der reiseråd og reiserestriksjoner påvirker ekstra mye, sier Eckhoff til flysmart24.

Dette bildet underbygges i en undersøkelse som Schibsted foretok for kort tid siden og som viste at bare åtte prosent av de spurte hadde planer om en utenlandsreise i høst eller vinter.

Det er norsk innenriks som er minst påvirket av korona-krisen, og slik har det vært hele tiden siden mars.

– Flyet er en viktig del av landets infrastruktur og vi flyr nok mer enn det folk flest tror. Vi ser også at de reisende booker senere opp mot avreise, og sånn sett er det vanskeligere å se hvordan trafikkmønsteret blir fremover, sier Eckhoff.

Trafikk-statistikken forrige uke for OSL operer med tallene som viser svikten. Nedgangen er på opptil 84 prosent i forhold til i fjor, og det er utenrikstrafikken som er hardest rammet.

Hos OSL henviser informasjonsavdelingen til de enkelte flyselskap når det gjelder spørsmål om kabinfaktor. Etter det flysmart24 kjenner til har Avinor imidlertid presentert intern statistikk som for kort tiden viste en fyllingsgrad på bare 40 prosent på flyene på selskapets flyplasser. Seks av ti seter gikk tomme. Dette var situasjonen for noen uker siden.

Verre og verre

-I dag er det nok verre, sier er norsk reisestopp som har god innsikt i billettsalg og tilbud. Han viser også til trafikkstatistikk som Eurocontrol har sendt ut. Det er en organisasjon som koordinerer flytrafikken i hele Europa. Tallene deres er nitrist lesning:

Eurocontrol sier at det er 54 prosent færre flyreiser enn i fjor høst. Situasjonen er verre enn det man fryktet da pandemien slo til i vår. Da mente Eurocontrol at flytrafikken ville være 30 prosent lavere i oktober enn i samme måned i fjor. Nå spår de at tallet derimot vil være 57 prosent lavere.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles