Mange flypassasjerer er mektig lei av de skyhøye prisene de må ut med for bagasje, setevalg eller endringer i billetten. Det spørs om ikke nykommeren på norsk innenriks – Wizz Air – er i en klasse for seg i så måte.
Det ungarske lavprisselskapet satser stort på det norske markedet, og la denne uken frem regnskap for siste kvartal. Her avsløres det at selskapets hovedinntekt ikke lenger er å selge billetter til folk, men inntekter fra ekstrasalget. Trolig som eneste flyselskap i Europa.
– Det er første gang i historien for Wizz Air at dette har skjedd, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.
Selskapet selv forsvarer prisingen og mener at de ikke lurer folk.
Mat og bagasje i billetten
Det å ta ekstra betalt for alle tilleggstjenester og beregne seg gebyrer for all ekstra service ut over det å betale for selve billetten, kan sies å være selve grunnideen for prising hos lavprisselskapene.
Det betyr at folk ikke betaler for mer enn det de trenger. Tidligere var det vanlig å selge billetter med både servering, setevalg og bagasje inkludert i prisen. Da var billettprisen tilsvarende høy.
Mange lavprisselskap, blant dem også både Ryanair og Norwegian, har fått kraftig kritikk for at prisen på deres billetter har kunstig lav fordi den kun har dekket transporten. Bagasje, setevalg og andre tilleggstjenester har vært priset så høyt at billetten har blitt mye dyrere enn det som var utgangspunktet.
Soper inn
Dette har blitt god butikk – selskapene har sopt inn penger på gebyrer og salg av alle tjenestene. For Ryanair har denne omsetningen vært på 30 prosent av de totale inntekter, for Norwegian rundt 20 prosent – og økende.
For Wizz Air har den inntil nå vært på 40 prosent, men siste kvartal ble nok en grense nådd. Da var billett-inntektene på 68 millioner euro, mens ekstrasalget ga selskapet en inntekt på 81 millioner kroner. I regnskapene omtales dette som «ancillary revenue.»
Kommunikasjonssjef hos Wizz Air, Andras Rado, avviser over flysmart24 at en slik prising er å lure kundene ved å lokke med sine svært lave netto-priser.
Mer tydelig prising enn andre
Det å ha høye inntekter her har vært en bevisst prispolitikk fra selskapets side.
– Hvert produkt og service har sin egen pris, så det er virkelig opp til passasjeren å velge. Prisene er gjennomsiktige og rettferdige. Jeg tror ikke at mange andre flyselskaper har en så gjennomsiktig prispolitikk, sier Rado.
Han mener at de reisende kun må betale for de produktene de har bruk for. Ha mener at det ikke er rimelig at de som reiser på dagstur med bare håndbagasje, skal betale samme pris som en familie på ferietur med masse bagasje med seg.
Prisene skal ikke økes
Rado sier at det ikke ligger an til å øke prisen på tilleggstjenestene nå:
– Nei, Wizz Air har for tiden ikke planer om å øke prisene på sine produkter eller tjenester. Mange er satt av algoritmer og gir en dynamisk prising. Det grunnleggende løftet vårt er å fly passasjerer fra en by til en annen trygt, komfortabelt, med et moderne fly og med et høyt utdannet mannskap for lavest mulig pris. Resten er opp til passasjeren å bestemme, sier Rado.
Elnær mener at Wizz Air burde være et forbilde for Norwegian: – Det viser at Norwegian har en jobb å gjøre med å øke sine tilleggs-inntekter, sier han.
- LES OGSÅ: Spania: «Smitte-bølgen angriper med økt hastighet og kraft»
- LES OGSÅ: Godt nytt for Norwegian-reisende med flyskrekk
- LES OGSÅ: Oslo Lufthavn i Europa-toppen på smittevern-tiltak
- LES OGSÅ: Wizz Air satser på norske ruter til Syden-reisemål
Meld deg på nyhetsbrev