Norge får et nytt flyselskap innen sommeren. Nå selskapet, som har fått navnet Flyr, kommer i drift fra 1. juni vil det samtidig innebære at dagens gebyr-jungel på fly blir kraftig redusert.
Dette vil også gjøre at flere av tjenestene vil bli billigere enn det som er normalen i dagens marked. Den nye gebyr-praksisen Flyr innfører kan tvinge konkurrentene Norwegian, SAS og Wizz Air til å følge etter og skape varige endringer i markedet.
Sjefen for det nye selskapet, Tonje Wikstrøm Frislid, har vært tydelig på at Flyr skal drives etter enkle prinsipper, og at dette også skal gjenspeiles i selve reiseopplevelsen. Dette kan fjerne en god del av stresset mange føler rundt det å måtte forholde seg til en skog av gebyrer og priser.
Dette vil bli annerledes
– Flyr har en ambisjon om å tilby gode og fleksible tjenester, sier Frislid til flysmart24.
Nå avslører hun at det kommer til å komme svært forenklede regler for kjøp og endring av billetter, og pris og gebyr for all bagasje. Hun lettet litt på sløret i det faste helgeprogrammet på TV2 Nyhetskanalen, «Bare Business» denne helgen.
Nå utdyper Frislid overfor flysmart24 hvilken praksis selskapet kommer til å legge seg på for bestilling og betaling for flyreisen.
De vil gjøre det enklere å forholde seg til for kundene:
En felles pris
Det blir vekten, og ikke hva som transporteres, som skal avgjøre prisen for å sjekke inn bagasje. I dag er det ulik pris for koffert, skiutstyr, golfbag og annen bagasje.
– Vi vil tilby et billettprodukt hvor kunden selv kan velge om vedkommende vil reise lett uten bagasje, og billettprodukt hvor bagasje er inkludert. Vi vil være fleksible med hensyn til innsjekket bagasje. Om den reisende sjekker inn en vanlig bag, et par ski eller en golf-bag, så er det kundens valg. En bagasje er en bagasje, og et kolli vil være 23 kilo, sier Frislid.
Dette gebyret faller helt bort
Flyr kommer også til å kutte gebyr for endring av billetten. Den som har behov for å gjøre forandringer på reisen skal få gjøre dette gratis:
– Vi ønsker også å tilby muligheten for å booke om billetten om passasjeren har behov for det, uten at det koster noe ekstra. Dersom man så velger en dyrere avgang må man betale differansen mellom opprinnelig og ny reise. Men det uten noe ekstra gebyr, sier Frislid.
Stresset med å passe på bagasje-bestilling i god tid, vil også falle bort med det nye selskapet. I dag er det én pris når man bestiller billett og bagasje tidlig, men denne øker drastisk når det nærmer seg avgang og er aller dyrest på flyplassen før avgang.
Helt frem til avgang
Hos Flyr blir det én pris, og den vil gjelde helt frem til avgang. Frislid lover at selv om man sitter på Flytoget på vei til flyplassen og finner ut at man vil sjekke inn bagasje, vil prisen være den samme som om man hadde bestilt og betalt for bagasjen lang tid i forveien.
– Vi vil ha en enkel bookingløsning hvor kunden selv kan legge til bagasje. Det enkleste er å gjøre det i booking-prosessen, men om man vil legge det til senere – for eksempel når man er på flyplassen – så er det kundens valg. Vår pris vil være lik, sier Frislid.
Utvider rutenettet etter hvert
Flyr vil i første omgang konsentrere seg om ruter innen Norge, og til feriemål i Spania og Frankrike.
Selskapet skal i starten fly innenriks fra Oslo til Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger. I tillegg skal Flyr fly mellom Oslo og København, samt ruter til Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania. Alicante er satt opp også fra Bergen.
Etter hvert skal ruteoppsettet utvides kraftig i takt med at selskapet tar i bruk flere fly.
Det har valgt å satse på verdens mest solgte flytype, arbeidshesten Boeing 737-800, som både Norwegian og SAS også bruker.