Norwegian-krisen: Bruk og opptjening av bonus pauses

Norwegian tar akutt grep og pauser bruken av bonusordningen Norwegian Reward inntil den økonomiske situasjonen for selskapet er avklart. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian tar nå drastiske grep for å komme seg gjennom rekonstruksjonen av selskapet: Det stanser opptjening og uttak av bonus inntil videre, men kompenserer med å forlenge verdien av bonusen.

Selskapet har mandag ettermiddag sendt ut en melding til kundene av selskapets bonusprogram Norwegian Reward om den plutselige endringen, som inntrer med øyeblikkelig virkning.

Det er uklart hvor lenge bonusopptjening- og uttak vil bli satt på pause.

Begrense bruk også etterpå

– Det vil være frem til Norwegian har kommet gjennom rekonstruksjonen. I dette tidsrommet vil det ikke være mulig for reward-medlemmer å opptjene eller bruke cashpoints eller rewards når man bestiller reiser med Norwegian, opplyser pressesjef i Norwegian, Tonje Næss, til flysmart24.

Selskapet kan ikke garantere at ordningen vil vende tilbake til normalen med én prosessen er over, heller:

– Nei, vi vil reserverer oss retten til å begrense bruk av cashpoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift, heter det i en melding mandag.

Må komme gjennom krisen

Beslutningen kommer helt overraskende, og Næss sier at selskapet forstår at dette kan være frustrerende for medlemmene:

– Vi beklager ulempene dette medfører, heter det videre og selskapet presiserer at cashpoint-opptjening gjennom andre reward-partnere ikke blir berørt av endringen.

Næss forklarer den plutselige endringen med den svært krevende situasjonen Norwegian er inne i, og at man tar grep for å hindre at poengene blir ugyldige:

– Pandemien og reiserestriksjonene den har ført med seg har gjort det vanskelig å reise. Derfor gir vi våre medlemmer muligheten til å velge å forlenge gyldigheten på cashpoints som utløper 31. desember 2021 med ett år. Gyldigheten på rewards har vært frosset siden i fjor og vil fortsette å være det på ubestemt tid, opplyser hun.

Analytiker: Tror poengene er trygge

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir følger situasjonen i Norwegian tett, og mener at folks bonusbeholdning i selskapet er trygg:

– Om Norwegian går konkurs, blir cashpoint-kunder en del av kreditorene i boet. Men, jeg tror Norwegian kommer seg gjennom dette og da vil reward-programmet komme i gang igjen, sier Elnæs til flysmart24.

Han sier at det har vært snakk om å eventuelt konvertere cashpoints til egenkapital gjennom ved å omgjøre verdien til aksjer i posten usikrede fordringer.

– Det tror jeg Norwegian har gått bort fra. Det er meget lite sannsynlig vil skje. Jeg tror folks cashpoints er trygge, sier Elnæs.

Inn i konkursbeskyttelse

Norwegian er nå inne i en avgjørende fase i et forsøk på å få til en rekonstruksjon av selskapet. Det skal kutte kraftig i gjelden samtidig som det skal hente inn 4,5 milliarder kroner i frisk kapital.

Her har staten nylig sagt at den vil medvirke til i en slik prosess. Det er ventet at selskapet skal kunne klare å komme seg ut av konkursbeskyttelsen i slutten av mars eller begynnelsen av april.

Så skal et slanket selskap bygge seg opp fra 50 fly, mot dagens 140. Langdistansesatsingen er stanset, og selskapet skal satse på å dekke Norge, Norden og ruter til resten av Europa..

Skal komme tilbake

– Ingen har kunnet forutse hvordan pandemien har utviklet seg eller hvordan den har påvirket luftfarten. Covid-19 har sendt Norwegian inn i en dyp krise med rekonstruksjonsprosesser i Norge og i Irland. Disse prosessene medfører en rekke begrensninger på det rettslige handlingsrommet til Norwegian, heter det i meldingen fra Norwegian.

Næss sier at både Norwegian og Bank Norwegian jobber for å komme tilbake med et bedret bonusprogram når selskapets situasjon er avklart og pandemien ikke tvinger selskapet til inngripende tiltak.