Skjelles ut som kjeltringer og svindlere etter bonus-frys

Mange kunder bruker sterke ord når de kritiserer Norwegian for å ha pauset bruk og opptjening av cashpoints. Foto: Norwegian

Norwegian må tåle knallhard kritikk etter at selskapet mandag besluttet å stanse opptjening og bruk av selskapets bonuspoeng. Nå blir selskapet kalt kjeltringer og svindlere av rasende kunder, og anklaget for å stjele penger fra lojale reisende.

Dette skjer etter at Norwegian mandag bestemte seg for å fryse bonusordningen Norwegian Reward, mens selskapet er inne i sin avgjørende redningsfase.

Stansen skal være midlertidig, men det er slett ikke alle kundene overbevist om vil bli tilfelle. Det er antatt at selskapet vil kunne være ute av konkurs-beskyttelsen i Irland og Norge i slutten av mars eller april.

Livredd for pengene sine

Faste kunder med flere titusen kroner til gode hos selskapet etter å ha vært lojal mot det over lang tid, er nå livredd for at pengene er tapt for alltid.

De stoler heller ikke på Norwegians forsikring om at poengene skal bli aktive igjen når selskapet har fått kontroll på økonomien.

– For noen kjeltringer dere er, raser en av kundene på selskapets Facebook-side.

– Aldri mer Norwegian, skriver en annen mens andre igjen har opplevd at alle poengene plutselig har blitt borte fra konto etter at meldingen om frys kom på mandag.

«Svindel på høyt nivå»

– Dette må jo være svindel på høyt nivå, skriver en som fulgte selskapets oppfordring og godtok cashpoints som tilbakebetaling av korona-kansellerte reiser.

En annen er sint og oppgitt:

– De stjeler våre penger og beklager at det kan være frustrerende.

Hos Norwegian sier presseansvarlig Andreas Hjørnholm at de forstår frustrasjonen som kundene gir uttrykk for.

Selskapet forklarer seg med at den økonomiske situasjonen selskapet befinner seg i gjør det nødvendig med slike grep.

Skal ikke påvirke saldo

– Rekonstruksjons-prosessene som Norwegian nå befinner seg i, griper inn i alle sider ved vår forretningsdrift. For reward-medlemmene betyr det dessverre at det er nødvendig å sette programmet på pause inntil videre, sier Hjørnholm til flysmart24.

Han forsikrer at pausingen av programmet ikke skal påvirke saldoen til kundene.

Selskapet tilbyr å forlenge gyldigheten av poengene som utløper i 2021 med et år fordi man i en periode ikke vil være i stand til å bruke sine cashpoins.

Lover bedre tider

– På grunn av alle reiserestriksjonene har vi i øyeblikket et ganske begrenset rutetilbud. Så snaret verden åpner opp igjen har vi lagt frem en forretningsplan hvor vi tilbyr en lang rekke av de mest populære desitinasjiner i Norge, Norden og Europa. Da vil det igjen bli rikelig mulighet til både å bruke og opptjene poeng igjen, sier Hjørnholm.

Det er ikke klart når kundene vil få full tilgang til poengene sine. Da pausingen ble offentliggjort mandag, het det at situasjonen vil vare «frem til Norwegian har kommet gjennom rekonstruksjonen.»

Med liten skrift

Men selskapet hadde også dette tillegget:

– Vi vil reserverer oss retten til å begrense bruk av cashpoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.

Selskapet har sendt en mail til alle kundene hvor de forklarer situasjonen, og forsikrer at selskapet ikke planlegger noe devaluering av verdien.

– Ett cashpoint tilsvarer fremdeles én krone, understreker selskapet i meldingen.