Behovet mange reisende har for å verne seg mot korona-smitten har ført til at salget av flybilletter på første klasse fra Norge har skutt i været hos flyselskapet Emirates.
Selskapet flyr mellom Dubai og Oslo Lufthavn tre ganger i uken, og er det eneste flyselskapet som tilbyr egen første klasse på sine fly helt fra Oslo Lufthavn.
Norge-sjefen for Emirates, Terje Grue, sier til flysmart24 at det økte belegget er en helt ny utvikling fordi det mest dreier seg om folk som er på arbeidsreise. Disse har under normale omstendigheter ikke lov av sine arbeidsgivere å kjøpe billett på den klart dyreste klassen om bord og som er en flyopplevelse i luksus-klassen.
Egne avlukker
Korona-viruset har endret på det. Å reise gjør ansatte mer utsatt, og det har fått arbeidsgivere til å endre sin reise-policy:
– Reisende i First Class var før pandemien dominert av privatreisende i det norske markedet. Det er nå flere reisende enn før pandemien som får godkjent reise i First av arbeidsgiver. Smittevern i form av bedre avstand, færre mennesker og mer personlig tilrettelegging er årsaker til at dette nå aksepteres også hos enkelte arbeidsgivere, sier Grue.
Emirates bruker Boeing 777-300 på ruten mellom Dubai og Oslo, og den versjonen som trafikkerer Gardermoen har åtte førsteklasse-suiter. Dette er så å si egne hotellrom i luften.
Det er snakk om egne avlukker der passasjerene kan sitte helt isolert fra andre reisende. De kan også velge å kommunisere med de kabinansatte gjennom et internt digitalt system. De reisende her trenger ikke ha kontakt med noen andre under turen.
Pris? Regn med 40 000 kroner tur/retur Dubai.
Venter på bedre tider
Siden dette er dyre billetter, har det vært begrenset etterspørsel etter disse suitene fordi spesielt jobbreisende har valgt den mer alminnelige business-klassen.
Emirates ser også at en god del reisende på ruten er privatfolk, selv om ruten bringer dem rett til røde land. De velger å reise bort, og har kalkulert inn 10 dagers karantene ved hjemkomst:
– Vi ser en del velger å ta vinteren borte fra Norge, kanskje i håp om at det er bedre tider om noen måneder. I dagens situasjon med hjemmekontor er det ett fett om jobben gjøres i Drammen eller på andre breddegrader – og jeg tror dette også spiller inn når vurderingen om karantene må tas, sier Grue.
«Mye misunnelse»
Grue sier at mange ikke er klar over at det er en stor andel helt nødvendige jobbreiser som foretas tross reiserådet, og at det med dagens rutetilbud kan være en krevende oppgave å få alle dit de skal.
Han sier han også ser at noen som velger å reise, utsettes for kritikk for sine valg:
– Jeg synes det er viktig å understreke at det tross alt er et reiseråd, ikke reiseforbud, fra norske myndigheter. Jeg synes ikke andre skal mene for mye om ha andre gjør i forhold til det å reise. Jeg har en fornemmelse av at det innerst inne ofte ligger mye misunnelse bak de kraftigste ytringene på dette området, sier Grue.
Ruten er normalt mye brukt av nordmenn som skal reise på ferietur til Thailand, Australia og New Zealand.
Usikre reiseråd
I tillegg sier Grue at det er en god del trafikk til land som Pakistan, India og Filippinene. Alle disse landene har det til felles at det er en stor befolkningsgruppe i Norge med opprinnelse derfra.
Selskapet hadde daglige avganger før korona-krisen, og har fortsatt en betydelig mengde last på sine avganger fra Gardermoen. Grue sier at dagens frekvens med tre ukentlige avganger fortsetter inntil videre:
– Vi følger situasjonen tett, og har hele tiden hatt som mål for øye å øke kapasiteten så fort det er forsvarlig. Med usikre reiseråd, ingen antydning til å vurdere verden som annet enn Europa og «tredjeland» har vi valgt å videreføre dagens operasjon inntil videre, sier Grue.