Raseriet mot Norwegian har lagt seg – få utmeldinger

Kraftige reaksjoner mot Norwgeian etter at selskapet pauset bonus-ordningen sin. Foto: Norwegian

Da Norwegian kunngjorde at selskapet ville pause bonus-ordningen, var det mange medlemmer som ble rasende og erklærte at de ville forlate ordningen så fort som mulig. Det ble med trusselen.

– Vi ser ingen stor økning i utmeldinger nå. Nye medlemmer kommer til hele tiden og enkelte melder seg også ut. Vi opplever generelt stor støtte fra kundene våre, sier pressesjef i Norwegian, Tonje Næss, til flysmart24.

Hun mener medlemmene av bonusprogrammet Norwegian Reward stort sett er klar over at dette er en midlertidig pause.

Måtte ta grep

– Dette var også en pause som vi har vært helt nødt til å innføre, sier hun.

Det var 12. februar at selskapet besluttet å stanse muligheten for å opptjene og bruke bonuspoeng i selskapet, såkalte cahspoints. Dette var et grep selskapet tok som en del av den krevende restruktureringen.

Mange reagerte med raseri, og sa de ville melde seg ut og anklaget selskapet for å være kjeltringer og svindlere. Selskapet ble utsatt for harde angrep i sosiale medier.

Norwegian har hele tiden forsikret at stansen er midlertidig, og at poengene skal bli frigitt så snart selskapet er ute av konkurskarantenen.

Begrensninger i uttak

Så har selskapet tatt forbehold om at det kan bli begrensninger i bruken av cashpoints i tiden etterpå, men også dette midlertidig.

– Vi forstår likevel at denne pausen kan være frustrerende for reward-medlemmer, og vi gjør alt vi kan for å finne best mulig løsninger for kundene våre. Grunnen til at vi tar de grepene vi nå tar er nettopp for å sikre at Norwegian Reward skal fortsette å være et enkelt, generøst og transparent lojalitetsprogram også i fremtiden, der ett cashpoint tilsvarer én norsk krone og alle seter er tilgjengelige uavhengig av hvordan man ønsker å betale, sier hun.

Poeng forsvant, ført tilbake

Næss sier at selskapet gjør alt det kan for å komme gjennom rekonstruksjonsprosessen.

Mange har også gitt utrykk for at poeng forsvant fra kontoene deres den ettermiddagen programmet ble pauset.

Dette bekrefter Næss at skjedde:

– Denne feilen ble raskt rettet opp. Det er viktig å understreke at ingen kunder mistet cashpoints. Saldoen er den samme for alle våre medlemmer, men på grunn av en teknisk feil da pausen ble innført stod det en liten periode null cashpoints når man logget inn på Norwegian sine sider. Det stod hele tiden riktig saldo på Norwegian Reward sine sider, sier Næss.

Kutte kraftig

Pausingen av reward-ordningen er et ledd i at Norwegian nå er inne i en avgjørende fase i et forsøk på å få til en rekonstruksjon av selskapet. Det skal kutte kraftig i gjelden samtidig som det skal hente inn 4,5 milliarder kroner i frisk kapital.

Her har staten nylig sagt at den vil medvirke med 1.5 milliarder kroner til i en slik prosess. Det er ventet at selskapet skal kunne klare å komme seg ut av konkursbeskyttelsen i slutten av mars eller begynnelsen av april.

Så skal et slanket selskap bygge seg opp fra 50 fly, mot dagens 140. Langdistansesatsingen er stanset, og selskapet skal satse på å dekke Norge, Norden og ruter til resten av Europa..