Wizz Air møtte turbulens – kutter i rute-planene

Wizz Air møtte sterk passasjer-nedgang da selskapet etablerte seg på norsk innenriks. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air fløy rett inn i en nasjonal nedgangs-bølge da selskapet i november kastet seg inn på det norske innenlands-markedet. Nå demper selskapet sin satsing, viser den siste ruteoppdateringen.

Til tross for et stadig synkende smitteomfang og økende vaksinasjons-andel i den norske befolkningen, fortsetter passasjertrafikken her i landet å synke.

Wizz Air signaliserer nå at det ikke tror på noen snarlig oppblomstring av innenlands flytrafikk.

Nitriste passasjertall

Wizz Airs kommunikasjonssjef, Andras Rado, har tidligere forklart overfor flysmart24 at ruteopplegget i Norge har blitt tatt ned fordi norske myndigheter har innført reiserestriksjoner.

Regjeringen har frarådet også alle reiser innen Norge som er ikke strengt nødvendig. Dette har ført til færre reiser, og siden også kutt i rutetilbudet.

Passasjer-utviklingen på innenriks i Norge etter at Wizz Air startet i november forteller det meste:

I november var fallet på passasjerer på 64 prosent i forhold til året før. De nitriste tallene da har bare blitt enda verre. Sist uke var det falt med 76 prosent.

Halverer ruteopplegget

Det har fått følger. Da selskapet lanserte sine norske ruter, skulle hovedrutene i Sør-Norge har fire daglige avganger hver vei, og to til Nord-Norge.

Ifølge selskapets nettsider nå er det snakk om å halvere denne planen. Til langt over sommeren har Wizz Air satt opp to daglige avganger mellom Oslo og Trondheim samt Oslo og Bergen.

Disse rutene har vært fløyet med bare én rundtur gjennom flere uker, og går opp til to fra mandag 29. mars.

Fra 1. april går selskapet tilbake til daglige avganger til Tromsø, det det planen var å fly to daglige. Nå blir det i stedet én rundtur.

Ble med planen

Også en annen av de store og trafikktunge rutene i Sør-Norge, mellom Oslo og Stavanger, har vært fløyet med redusert program med bare tre ukentlige avganger.

Dette blir det en endring på fra 28. mars, da skal ruten flys to ganger hver dag – slik meningen var da den ble lansert i midten av november.

Samtidig ble ruten mellom Oslo og Harstad/Narvik Evenes lansert, og den skulle flys en gang daglig. Det har blitt med et par ganger i uken. Fra mars går Wizz Air opp til fem ganger i uken.

Flysmart24 har bedt Wizz Air bekrefte planene fremover nå, men selskapet har ikke svart.

Så kommer Syden-satsingen

Andre ruter, som Oslo – Alta og Oslo – Kirkenes, har vært stanset helt og kommer ikke i gang igjen før i mars, ifølge selskapets egne nettsider.

Den norske satsingen trappes opp i mai. Da setter selskapet i gang fem ulike ruter fra Norge til typiske feriemål langs kysten av Middelhavet. Det er reisemål i den absolutt reisetoppen i Norge som Wizz Air har valgt å satse på:

Det gjelder ruter til Chania (Kreta, Hellas), Split (Kroatia), Alicante (Spania), Gran Canaria (Spania) og Larnaca (Kypros).

Rutene starter i midten av mai, bortsett fra ruten til Split som åpner i begynnelsen av juni.