Norwegian vi ikke ha ulykkesflyet Boeing 737 Max i sin fremtidige flåte. Det er godt nytt for alle med flyskrekk.
Selskapet skal kvitte seg med 12 av flytypen nå, i forbindelse med at hele flåten skal reduseres fra dagens 140 til 50-60 fly når selskapet etter alt å dømme blir rekonstruert i vår.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at det er av kostnadshensyn Norwegian tar dette grepet.
Selskapet har i alt 18 av denne flytypen, som har stått på bakken i nesten to år. Nå har et irsk selskap – Orix Aviation – fått i oppdrag å selge flyene, som Norwegian har leid.
Satser på arbeidshest
Flyene til Norwegian har, som resten av verdens flåte av Max-fly, vært forbudt å bruke etter to katastrofer i 2018 og 2019:
Nær 350 mennesker ble drept etter at to Max-fly styrtet, begge like etter avgang og med samme hendelsesforløp.
At Max-flyene nå trolig forsvinner, betyr at Norwegian får en flåte bestående at arbeidshesten Boeing 737-800, flytypen som selskapet ble bygd opp rundt.
Kutter til beinet
– Jeg tror rett og slett at Nye Norwegian kutter kostnadene til beinet og da blir det mest optimalt med en Boeing 737-800 flåte i fase én av gjenoppbyggingen av selskapet, sier Elnæs.
Han sier at det kreves et eget opplæringsprogram for flyverne som skal jobbe på Max-flyene, og at dette er utgifter Norwegian ønsker å unngå.
Med en enhetsflåte bestående av kun Boeing 737-800 fly blir utnytelsen av mannskap optimal, og vedlikeholdet enklest.
Godkjent av EU
Flytypen Boeing 737 Max ble godkjent igjen av den europeiske flysikkerhets-organisasjonen EASA for bare noen uker siden.
Det har ligget i kortene at Norwegian ville ta sine fly i bruk i løpet av året. Slik ser det ikke ut til å bli.
Også to av selskapets Boeing 787 Dreamliner-fly skal selges, fordi Norwegian ikke lenger skal satse på langdistanse.
Samme årsak
Verdens Max-fly ble satt på bakken etter havari med flytypen i Etiopia 10. mars i 2019. Et fly fra det nasjonale selskapet Ethiopian Airlines styrtet og 157 mennesker mistet livet.
Det ble ganske raskt mistanke om at ulykken hadde samme årsak som et havari med et MAx-fly fra Lion Air i Indonesia 29. oktober 2018.
En feil i en programvar ble raskt mistenkt for å ha vært en medvirkende årsak til flystyrtene.