Da de to reisende forlot Oslo Lufthavn med kurs for Cape Town ante de fred og ingen fare. Da de ankom Sør-Afrika nesten et døgn senere, ble den ene nektet innreise og plassert i noe som hun omtaler som en celle.
Det ble et svært så amputert opphold i det som regnes som det mest populære turistmålet i landet:
Neste dag ble hun sendt tilbake med første fly til Norge. Ektemannen slapp inn uten problemer. Hun hadde kjøpt reise reise på business klasse, men opplevde å bli nedgradert til økonomiklasse av flyselskapet på tur hjem.
Belastning etter turen
Kvinnen satte i etterkant av turen frem krav om å få tilbake utgiftene til billetten fra flyselskapet, Ethiopian Airlines, nesten 40 000 kroner. Dessuten en erstatning for den ekstra belastningen på 20 000 kroner.
Den saken har flyklagenemnda nå behandlet.
Turen gikk via Etiopia til Cape Town. Hverken i Oslo eller i Addis Abeba ble det noe problemer med manglende visum.
Da hun kom til Cape Town var det derimot bråstopp på grunn av visum-krav for å slippe inn i landet. Visum-dokumentet skulle hun ha vist frem også ved mellomlandingen i Etiopia, men verken der eller i Oslo ble hun avkrevd noe slikt. Kvinnen er latvisk statsborger med latvisk pass
Burde ha oppdaget det
Kvinnen argumenterte med at hun i ettertid fikk høre at Ethiopian Airlines hadde gjort en feil ved å slippe henne på flyet fra Oslo til Etiopia. Hun var klar over at hun selv har ansvar for å skaffe visum. Denne hendelsen ville likevel ikke oppstått dersom de hadde sjekket dokumentene nøye i Oslo og gitt henne beskjed, mente hun.
Flyselskapet har avvist krav om full tilbakebetaling, også kravet om erstatning. Den konklusjonen har også flyklagenemnda falt ned på. Ethiopian har refundere prisforskjellen mellom business- og økonomiklasse, samt gitt henne en kompensasjon for nedgraderingen.
Det får være nok, mener også flyklagenemnda.
Minner om bransje-standard
Nemnda gir likevel selskapet en mild korreks og mener at hvis selskapet i tråd med bransjestandard hadde sjekket visumet til kvinnen i Oslo, ville situasjonen ikke ha oppstått. Det hadde imidlertid ikke endret resultatet: kvinnen hadde uansett ikke fått reist, og tapt penger.
Fordi det er reisendes ansvar å sørge for nødvendige reisedokumenter, sier nemnda nei til krav om full refusjon og erstatning. Det siste fordi belastningene hun opplevde i etterkant etter nemndas mening må ansees å være et ikke-økonomisk tap.
Thomas Hellem i selskapet Aviarep er salgssjef for Ethiopian Airlines i Norge og vil ikke kommentere detaljene i saken.
Alltid kundens plikt
– Det jeg kan si på generelt grunnlag er at det alltid er passasjerene som selv er ansvarlig for å ha riktig reisedokumenter og visum. Det gjelder så vel med Ethiopian Airliens som alle andre flyselskap. Det kreves alltid at den reisende setter seg inn i gjeldende regler for destinasjonen som skal besøkes og spesielt i disse «koronatider» da både regler for innreise og karanteneregler jevnlig endres, sier Hellem til flysmart24.
Han sier at handlingselskapet SAS Ground Handling, som er leid inn for å håndterer selskapets innsjekking på OSL, i utgangspunktet skal sjekke reisedokumenter.
– Om det likevel av ulike grunner ikke blir plukket opp feil med visum eller annet, ligger fortsatt ansvaret hos den reisende. Det er også i flyselskapets beste interesse at dette blir plukket opp før avreise så slike situasjoner er selvsagt noe vi ønsker å unngå, sier Hellem.