De som analyserer flymarkedet etter at korona-viruset er nedkjempet har trukket frem flere forhold som vil prege markedet. Bl.a. at det er de unge passasjerene som vil lede an når flyaktiviteten tar seg opp.
Det er en av konklusjonene i en fersk analyse som det anerkjente britiske analyseselskapet OAG står bak. Den peker på de unge som den viktigste gruppen som vil få flytrafikken til å vokse igjen etter krisen.
Den mener at yngre mennesker vil ha større vilje til å takle risiko og derfor være mer villige til å reise enn eldre mennesker.
Advarer mot vaksine-optimisme
Analysen konkluderer med at det vil ta lenger tid å gjenreise flytrafikken etter covid-19 enn det vare etter terrorangrepene i USA 11. september 2001, og askeskyene fra Eyjafjallajökull i 2010.
– Det nåværende «sjokket» er annerledes. Det kan bli mer langvarig, og virkningen av pandemien er mer omfattende. Ingen del av kloden er upåvirket. Det faktum at nasjoner har innført restriksjoner som bestemmer hvem som kan krysser deres grenser, har en direkte innvirkning på flytrafikken, mener OAG.
Selskapet peker på at vaksineringen vil kunne øke reiseaktiviteten., Vaksineringen vil gi økt tillit til flyindustrien, men OAG advarer mot at det vil ta lang tid å rulle denne ut globalt.
Vil ha direkteruter
Når OAG skal trekke frem de viktigste endringene i flybruken hos folk lister selskapet opp det som vi i Norge erfarte i pandemiens første fase: At innlands reiser gjenreiste seg langt raskere enn internasjonal flytrafikk. Dette bildet er det samme i dag.
OAG mener dessuten at passasjerer aktivt vil unngå mellomlandinger for en stund, og foretrekker non-stop flyreiser. Dette vil redusere antall mulige smittepunkter.
I tillegg tror OAG at fritidsreiser og besøksreiser til slektninger og venner er aktiviteter som også vil bli blant den reiseaktiviteten som også kommer raskt tilbake.
Kommer ikke tilbake
Et hardt slag for flyselskapene er likevel dette:
Noen bedriftsreiser kommer kanskje ikke tilbake i det hele tatt, fordi mange selskaper fortsetter å bruke virtuell møteteknologi som vil erstatte møter ansikt til ansikt.
Dette er også noe flyselskapene selv har begynt å innse blir konsekvensen av pandemien.
Derfor har da også mange aktører begynt å forberede seg på at de i større grad må slåss om de fritidsreisende, og ikke de godt betalende jobbreisende, når markedet gjenvinnes.
John Eckhoff, pressesjef i SAS, sier at undersøkelsen gir få overraskelser:
Tror på ketsjup-effekt
– Vi tror jo på en ketchup-effekt når vaksineringen har nådd et visst mål og grensene åpnes mer. Vårt klare inntrykk er at det er et oppdemmet behov for og ønske om å reise igjen, sier Eckhoff til flysmart24.
Han mener pandemien kommer til å endre folks reiseadferd, og at det er vanskelig å si noe sikkert om når markedet tar seg opp igjen.
– Vi må nesten håpe at vi snart har nådd bunnen og at vi ser en økning i etterspørselen fra nå og fremover. Men det er selvsagt avhengig av smittesituasjonen, myndighetenes reiseråd og de ulike landenes reiserestriksjoner, sier Eckhoff.