Avbestilte flybillettene for tidlig – tapte alle pengene

Norwegian-kundene gjorde en tabbe da de skulle kansellere sine reiser på grunn av korona-krisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det gjelder å ikke være for rask på labben når det oppstår usikkerhet rundt en kommende reise. For rask avbestilling kan faktisk føre til at den reisende taper alle pengene, selv når en flyvning blir innstilt av flyselskapet.

Det har en rekke reisende med Norwegian nå fått erfare. Da korona-pandemien rammet verden og flyreiser ble innstilt over en lav sko, besluttet de å kansellere reiser de hadde bestilt.

Det skulle de ikke ha gjort. Mange kansellerte billettene sine før Norwegian selv rakk å kansellere flyvningene. Dermed hadde kundene ikke lenger krav på å få tilbake pengene sine.

Gir Norwegian medhold

Reglene er klare: Når flyselskapet kansellerer har kundene krav på tilbakebetaling. Nå kunden kansellerer og billetten ikke er refunderbar, er pengene tapt.

Transportklagenemnda for flyreiser har nå behandlet flere slike saker mot Norwegian.

Norwegian på sin side har forklart at i samtlige av disse sakene har kundene frivillig kansellert sine billetter. Dermed, mente selskapet, hadde det også har frasagt seg retten til refusjon.

Dette har det fått fullt medhold i av nemnda. Den mener at Norwegian var i sin fulle rett å nekte refusjon, selv om det dreide seg om korona-innstilte reiser. Det dreide seg også om low fare-billetter.

Prøvde seg

En av sakene gjaldt en reise fra Bilbao i Spania til Oslo, som skulle skje den 27. juni. Allerede 27. mars, og etter at korona-alarmen var gått, avbestilte kunden reisen etter å ha vært i kontakt med en kunderådgiver hos selskapet.

Da Norwegian den 19. mai kansellerte flyvningen, hadde vedkommende ingen aktiv reservasjon hos selskapet.

Vedkommende prøve seg også på «en spansk en» og mente kunderådgiveren hadde anbefalt henne om å kansellere allerede i mars, for så å søke om refusjon.

Norwegian la imidlertid frem en chat-kopi med vedkommende som nemnda slår fast tilbakeviser en slik påstand.

Ble avlyst

Det samme gjaldt en reise fra Trondheim til Nice, som skulle skje den 25. juli. Denne reisen avbestilte kunden den 28. mai, mens Norwegian ikke kansellerte flyvingen før den 5. juni. Pris for turen var 5 000 kroner.

En tredje parallell var en reise fra Oslo til Berlin, som også ble kansellert av den reisende selv før Norwegian rakk å innstille flyvningen.

Vedkommende skulle løpe Berlin-maraton, som ble avlyst på grunn av smitte-situasjonen.

Derfor kansellerte han billetten for september allerede den 12. juni, mens Norwegian innstilte den 28. juli.

Tydelig konklusjon

Transportklagenemnda er tydelig i sin avgjørelse om å gi Norwegian medhold i at selskapet ikke er forpliktet til å betale kundene i slike saker fordi kundene selv har sørget for at de mistet retten til refusjon.

I disse sakene har nemnda konkludert slik:

«Klager hadde kjøpt en low fare-billett. Av billettreglene til Norwegian fremgår det at det gis full refusjon dersom low fare-billetten avbestilles innen fire timer etter det opprinnelige kjøpet. Etter dette er ikke billettene lenger refunderbare. Klager har dermed ikke rett til refusjon,» skriver nemnda.