Wizz Air klar – vil raskt øke antall avganger i Norge

Wizz Air har base med fire fly på Oslo Lufthavn. Selskapet er klart å gjenopprette fullt program i Norge. Foto: Wizz Air

Da det ungarske lavprisselskapet Wizz Air gjorde sin entré på det norske innenriksmarkedet før jul, støtte det på en voldsom nedgang i trafikken. Det gjorde at de raskt måtte redusere satsingen.

Selskapet har valgt å dempe virksomheten, men er klar med en ny offensiv slik at det igjen kan ta opp konkurransen med SAS og Norwegian.

– Vi kommer til å øke trafikken til det som var vårt utgangspunkt så snart markedet snur, sier kommunikasjonsdirektør hos Wizz Air, Andras Rado, til flysmart24.

Klar til satsing

Det betyr at selskapet da er klart til sette inn igjen alle sine fire fly i Norge på de 12 rutene selskapet startet på forvinteren. Etter at Wizz Air la ned sin base i Trondheim, er alle flyene nå samlet på Oslo Lufthavn.

Nå gjør imidlertid kommunikasjonsdirektøren det klart at det reduserte trafikkvolumet i Norge kun er en høyst midlertidig situasjon.

Han forsikrer at selskapet absolutt ikke har tenkt å redusere sine ambisjoner her i landet.

Fra fire til én avgang

– Nei, vi er klar til å øke vår virksomhet og drive det opprinnelig annonserte rutenettet og frekvensene så snart de respektive begrensningene og etterspørselen i markedet tillater det, sier Rado.

Wizz Air startet med tre hovedruter som gikk fra Oslo til henholdsvis Trondheim, Bergen og Tromsø.

Kort etter oppstart den 5. november lanserte det enda flere ruter. Nå kom nye ruter mellom Oslo og Stavanger, Kristiansand og Ålesund samt til Bodø, Harstad/Narvik, Tromsø, Alta og Kirkenes.

Tvunget til å kutte

Wizz Air kom til Norge i en periode hvor norsk innenriks var et av de enkeltmarkedene i Europa som hadde klart å opprettholde et visst trafikknivå.

Det endret seg. På grunn av anbefaling fra norske myndigheter om å unngå unødvendige reiser har markedet skrumpet inn, akkurat da Wizz Air kom inn på norsk innenriks.

Ganske raskt måtte selskapet derfor kutte i antall avganger. Til Bergen og Trondheim, hvor det var lagt opp til fire avganger daglig, var det plutselig ikke marked for mer enn én.

Market ble borte

Tromsø, som skulle ha to daglige, har det mange dager ikke vært daglige flyvninger i det hele tatt, kun sporadisk gjennom uken.

Også andre ruter er blitt midlertidig stanset eller har fått redusert frekvens.

Når Wizz Air håper på en oppgang, beholder selskapet alle fire fly som var øremerket til den norske satsingen, på hovedflyplassen på Gardermoen.