Over 100 flyruter gjenåpnes før sommerferien

Det vil bli merkbart mer flytrafikk når flyselskapene før sommeren gjenopptar de mange korona-stengte flyrutene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytilbudet mellom utlandet og Norge har vært sterkt redusert denne vinteren. Nå ser det ut til å løsne. I takt med økt vaksinasjonsgrad velger mange flyselskap å gjenåpne korona-stengte ruter til og fra Norge.

Oppdatert versjon

En kartlegging flysmart24 har foretatt viser at rutefly-tilbudet vil bli vesentlig bedre i løpet av relativt kort tid. I tillegg starter også charter-selskapene opp igjen sin virksomhet.

Godt over 100 ruter vil bli tatt opp igjen, hvis ikke en ny smittebølge skulle skape nye reiserestriksjoner. Selskapene satser på at et økt vaksineomfang vil sørge for å fjerne reiserestriksjonene og gi økt reiseaktivitet.

Stikk i strid med hva man kan forvente i en situasjon med en luftfart i knestående, vil det også bli åpnet flere helt nye ruter.

Norske reisende attraktive

I Avinor opplever man en betydelig interesse for å kapre norske passasjerer:

– Ja, vi opplever at flyselskapene har god tro på det norske markedet i sommer dersom det blir en liberalisering i reiserestriksjonene. Imidlertid er det fortsatt stor usikkerhet om når vi kan forvente en form for normalisering, noe som bidrar til usikkerhet om når trafikken av eksisterende og nye ruter kan gjenopptas, forteller kommunikasjonsrådgiver Caroline Maria Nilsen i Avinor til flysmart24.

Lufthansa-gruppen aktiv

Lufthansa-gruppen er svært aktiv med ny trafikk, og morselskapet Lufthansa skal selv gjenoppta ruten mellom Frankfurt og Bergen: Denne skal flys tre ganger i uken fra 21. mai. Selskapet er fra midten av mars tilbake også med ruten fra Gardermoen til München.

Swiss gjenopptar også sin Oslo-rute, og det skjer ifølge selskapets nettsider fra mandag 29. mars. Dette er dagen etter at flyselskapenes sommerprogram har startet.

Brussels Airlines har også korona-stanset sin rute til Brussel, men er tilbake på Oslo Lufthavn i vår. Det skjer fra søndag 28. mars.

Det samme med Austrian Airlines som gjenåpner ruten mellom Oslo og Wien, og det skal også skje fra 28. mars, ifølge selskapets egne nettsider. Oslo-ruten er en av ni ruter som selskapet prioriterer å gjenåpne.

Icelandair åpner sin rute mellom Reykjavik og Oslo den 22. mars, og vil operere noen frekvenser i uken.

Ryanair har stanset sine ruter til London og Vilnius, men de er tilbake fra 1. og 3. mai.

Helt nytt selskap

Flysmart24 har tidligere meldt at det spanske lavprisselskapet Vueling åpner rute mellom Barcelona og Bergen samt Stavanger fra henholdsvis 19. og 20. juni. Selskapet har operert disse rutene tidligere, og de skal flys en gang i uken hver.

I tillegg skriver Vueling selv at selskapet hadde tenkt å fly tre ganger i uken Barcelona – Oslo, men at det etter hvert vil bli fem turer i uken.

En helt ny rute og nytt selskap er Luxair, det nasjonale flyselskapet i Luxembourg. Det åpner rute til Oslo tre ganger i uken og fra og med 3. mai.

Edelweiss er et flyselskap mange som reiser på typiske Syden-destinasjoner kjenner godt. Selskapet et selskap som satser på ferietrafikk, har også en norsk rute. Det flyr mellom Zürich og Tromsø i sommer i seks uker. En gang i uken i toppsesongen.

SAS og Norwegian tungt inn

Den store økningen er det dominerende SAS og Norwegian som står bak. SAS skal operere 38 direkteruter til ulike europeiske reisemål fra Oslo Lufthavn, og flere av dem fra regionflyplasser.

SAS satser bredt på typiske ferieruter til bl.a. Palma, Alanya, Malaga, Alicante, Kreta, Sardinia, Sicilia, Nice, Gran Canaria, Barcelona, Split, Pula, Dubrovnik og Farao. I tillegg legger det opp til å gjenoppta de viktige storbyrutene til europeiske hovedsteder.

Norwegian har lagt opp til over 60 ruter. Selskapet driver nå det som stort sett er en innenriks-operasjon.

Det endrer seg. Selskapet satser på ferieruter til Alicante, Malaga, Barcelona, Palma, Las Palmas, Tenerife, Kreta, Rhodos, Santorini, Korfu, Kos, Pisa, Sardinia, Sicilia, Venezia, Verona, Antalya, Dubrovnik, Pula og Split. Også Norwegian satser på å gjenoppta rutene til Europas viktigste hovedsteder.

Også til Syden

I tillegg til at SAS og Norwegian legger opp til økt etterspørsel etter Syden-turer, har også det ungarske lavprisselskapet Wizz Air lansert fem nye ruter til Middelhavet. De skal starte i løpet av mai måned.

Der er snakk om ruter til Chania på Kreta (Hellas), Split (Kroatia), Alicante (Spania), Gran Canaria (Spania) og Larnaca (Kypros). 

Innen 1. juli skal også det nye norske flyselskapet, Flyr, komme på vingene med i første omgang satsing på norsk innenriks, i tillegg til et fåtall ruter ut av landet. Dette flytilbudet vil imidlertid vokse kraftig etter hvert som selskapet får flere fly.