Flyekspert: – Er sikker på at Norwegian vil klare seg

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er så godt som avgjort nå at Norwegian blir reddet. Mange av selskapets fly står parkert på Gardermoen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har kjørt i gang et omfattende salg på flybilletter. Det skjer bare et par uker før det blir klart om selskapet unngår konkurs. Flyanalytiker er sikker i sin sak.

Flyeksperten tror folk som kaster seg på billettkjøpet nå har lite å frykte. Han tror Norwegian vil overleve, og lykkes med sin restruktureringsplan og fly de rutene som nå ligger ute for salg utover våren:

– Jeg gir Norwegian 80 prosent sjanse til å få en avtale med kreditorene på plass i Irland og Norge. Dermed er det bare å gi full gass og fly videre som Nye Norwegian, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir.

Skjer bak kulissene

Nye Norwegian er et begrep selskapet selv bruker om sin fremtidige virksomhet som går ut på å satse på Norge, Norden og Europa og begrave Bjørn Kjos’ drøm om langruter og plan om et verdensomspennende rutenett.

Da vil selskapet ha kvittet seg med 48 milliarder kroner i gjeld, og kan starte den viktige jobben med å hente inn fire-fem milliarder kroner i ny arbeidskapital.

Det som skjer bak kulissene nå, og som Elnæs er overbevist om skal redde Norwegian, er dette:

Han avgjør alt

Nøkkelmannen er en revisor i det verdensomspennende konsernet KPMG,  Kieran Wallace. Han er oppnevnt som bobestyrer – eller såkalt examiner – for de Norwegians selskaper som er under konkursbeskyttelse i Irland.

Innen et par uker vil Wallace presentere det som skal være en løsning på forhandlingene mellom Norwegian og deres kreditorer, tror Elnæs. Denne positive oppfatningen baserer han på de signalene som til nå har kommet frem om prosessen.

Avtalen skal så forelegges dommer Michael Quinn i Dublin High Court, som Elnæs også føler seg temmelig sikker på vil godkjenne en fremforhandlet avtale.

Dette er øyeblikket

Det øyeblikket når Quinn viser tommelen opp og kommer med sin avgjørelse, vil være det helt avgjørende skrittet for å redde selskapet.

– Jeg tror det er liten fare, bare rundt 20 prosent, for at Quinn skal vende tommelen ned når kreditorene og selskapet har klart å komme frem til en avtale. Når Quinn forhåpentligvis sier ja, anser jeg Norwegian for reddet, sier Elnæs.

Sjarmøretappe

Det kan skje om få uker, og deretter må Norwegian ut på det som kan bli litt av en sjarmøretappe for selskapet.

– En avtale vil gjøre at gjelden er slanket fra 68 milliarder og ned til 20 milliarder. Når Norwegian er ute av konkursbeskyttelsen i Irland og i Oslo, kan finansdirektør Geir Karlsen gå til næringsstatsråd Iselin Nybø og hente 1,5 milliarder kroner i hybridkapital, som staten allerede har lovet å bidra med, sier Elnæs.

Samtidig tror Elnæs at Norwegian klarer å hente inn 2,5 til – 3,5 milliarder gjennom en rettet emisjon – utvidelse av aksjekapitalen – til et knippe tunge investorer i Norge.

– Denne finansoperasjonen er mer eller mindre allerede på plass, ifølge det Norwegian selv har sagt. I så fall har Norwegian 4 – 5 milliarder i egenkapital og 20 milliarder i gjeld. En solid finansiell stilling i forhold til hva det sto i for kort tid siden, mener Elnæs.

Til slutt kommer Stortinget

I tillegg til dette tror Elnæs at det kommer en kompensasjonspakke til luftfarten i Norge fra Stortinget og regjeringen.

– Den tror jeg vil gi Norwegian 1 – 1,5 milliarder kroner. Det vil bli det samme til SAS og opptil 500 millioner til Widerøe. Da vil Norwegian i beste tilfelle ha 6,5 milliarder på bok i april, og en kraftig slanket gjeld. Det skal holde en stund om selskapet ikke svir av mer enn 150 – 200 millioner per måned i 2021, tror Elnæs.

Flyr oppsatt program

Med dette forløpet tror han at Norwegian kommer til å gjennomføre det programmet det har satt opp for sommeren, men kanskje fjerne de rutene som det viser seg å være dårlig etterspørsel etter.

– Selskapet har ikke i denne situasjonen råd til å ta noen sjanser, og vil ha ruter som går med overskudd, ikke tap. Programmet er viktig også for selskapets kamp for å forsvare og beholde sin posisjon vis a vis konkurrenter som SAS, Wizz Air, Ryanair og det nye norske selskapet Flyr, mener Elnæs.