Hard flyplasskritikk: – Fremstår som skitten og urenslig

Det er få reisende på Oslo Lufthavn. Likevel får flyplassen knallhard kritikk for manglende renhold. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Selv om antall passasjerer er historisk lavt på Oslo Lufthavn, blir den utsatt for knallhard kritikk fra reisende som klager på manglende renhold. En reisende som bruker flyplassen fast to ganger i uken mener at forholdene bare har blitt verre etter korona-krisen.

Flyplassens ledelse sier den tar renholdet alvorlig, og at alle klager blir fulgt opp vis a vis leverandøren av renholdstjenestene.

En ukependler som er innom landets hovedflyplass to ganger hver uke, er helt oppgitt over forholdene som møter ham.

Kritisk til smittevern

I en klage til Avinor mener han at forholdene bare har blitt verre på flere områder av terminalen:

«Toalettene fremstår som om de har stått urørt av renholdspersonell gjennom helgen. Tomt for papir, skittent og generelt urenslig. HC-toalettet var spesielt dårlig i dag,» skriver vedkommende som også er kritisk til hvordan flyplassen ivaretar smittevernet.

Også ansatte har reagert over flyplass-ledelsen. En ansatt i et flyselskap forteller om sitt møte med et av toalettene på lufthavnen slik:

Opprørt etter toalett-besøk

«Står og venter utenfor toalett fordi renholder har sperret inngang med vasketralle. Han kommer ut og jeg hilser hei! Jeg spør om han er ferdig. Det er han og går videre til herre-toalett. Jeg går inn til toalettene og ser at gulvet er vasket. Åpner nest korteste avlukke, og ser et neddritet do,» skriver den ansatte i sin klage.

Hun vedlegger et bilde av et fullstendig nedgriset toalett, men mener at det er så ille at hun ikke vil at flysmart24 skal gjengi det.

Kritikk av renholdet kommer ikke bare fra besøkende.

Da det internasjonale ratingbyrået Skytrax nylig ga Oslo Lufthavn 4 stjerner for korona-sikkerheten på flyplassen, kom byrådet med kritiske merknader om nettopp renholdet – både på toalettene og i områder hvor det blir servert mat.

«Ekle og grisete seter»

– Noen vaskerom fremstår som under forventet standard, er byråets klare, men generelle, omtale av forholdene på toalettene. Det fant renholdet ellers tilfredsstille.

Flysmart24 har sett flere klager fra reisende som har funnet nedgrisede seter der passasjerene skal vente på flyene. Som denne som reiste fra flyplassens nye område, pir nord, som det har kostet milliarder av kroner å bygge:

«Ekle og grisete seter. Vi måtte vaske med desinfiserende og wipes! Spesielt i disse tider kan dette ikke dette godtas!», skriver vedkommende.

En annen skriver:

«Toaletter ved gate A27 så ikke ut som å ha blitt vasket på en stund. Herretoalettet så ut som det ikke hadde hatt renhold på to dager. Doen var skitten og det samme med vasken,» skriver passasjeren.

Beklager og reagerer

Oslo Lufthavn beklager at ansatte finner toaletter nedgriset, og sier at flyplassen tar klager opp med leverandøren av vaske-tjenestene:

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss og tilbakemeldinger på renhold er derfor viktig både for passasjeropplevelsen og ansattes arbeidsmiljø og trivsel, skriver kommunikasjonsansvarlig ved Oslo lufthavn, Nora Hoberg Prestaasen, til flysmart24.

Flyplassen beklager at en av de ansatte fant toalettene slik hun skriver om i klagen. – Slik skal det ikke være, skriver Prestaasen som kommenterer klagene slik:

– Vi ser at det fra tid til annen registreres klager fra ansatte og passasjerer på renhold av toalett og andre områder. Avinor har gjennom pandemien hatt stort fokus på renhold som et viktig smitteforebyggende tiltak. Vi har daglig kvalitetsoppfølging av renhold og vurderer løpende behov for endringer. I oppfølgingen er det særskilt fokus på smitteforebyggende renhold av berøringsflater, skriver Prestaasen.