Skal bli verdens største – har passert London og Paris

Den nye flyplassen i Istanbul er blitt Europas største. Foto: IGA

Korona-krisen har gjort at de fleste flyplasser nå må notere historisk lave trafikktall. Da opplever den nye flyplassen i Istanbul krisen på en helt annen måte.

Den er godt kjent for nordmenn på feriereise i landet, eller på vei til eller fra mange av de populære reisemålene spesielt i Sørøst-Asia. Så er det også en nordmann som har tegnet det meste av prosjektet.

Til tross for et fall i antall passasjerer med 61 prosent i fjor, har Istanbul-flyplassen holdt seg så godt selv under pandemien at den nå er større enn gigantene Paris’ Charles de Gaulle og London Heathrow.

Holdt i gang rutene

Det skjer ikke minst fordi landets nasjonale flyselskap, Turkish Airlines, har klart å holde i gang et omfattende internasjonalt rutenett på den nye flyplassen.

Lufthavnen ble formelt åpnet så sent som i oktober 2018, men kom ikke i ordinær drift før i april året etter.

Istanbul hadde ifølge Bloomberg 23,4 millioner passasjerer i fjor, og det var nok til å slå både Charles de Gaulle og Heathrow på målstreken. Dermed er den også Europas største for øyeblikket.

Istanbul nye flyplass ligger på Europa-siden av Bosporos-stredet, slik den tidligere hovedflyplassen Atatürk også gjør. Den er i dag en ren frakt-flyplass.

Norsk arkitekt

For oss nordmenn er det også interessant at terminalbygningen er tegnet av en nordmann.

Han heter Gudmund Stokke, og han hadde også en sentral rolle i tegningen av den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Stokke er partner og daglig leder i arkitektselskapet Nordic Office of Architecture.

Fordi det er samme arkitekt som står bak begge flyplassene, fins det tydelige likhetstegn mellom Oslo Lufthavn og flyplassen i Istanbul.

– Jeg vektlegger først og fremst at det skal være veldig funksjonelt, god plass og ingen flaskehalser. Det skal være enkelt og oversiktlig – lett å finne frem for passasjerene og enkelt å drive for operatørene. Gode luftige rom, utsikt, dagslys og fin materialitet og kvalitet, sa han til flysmart24 da flyplassen nærmet seg åpning.

Satser mer i Norge

Turkish Airlines, som før korona-krisen kom fløy opptil tre ganger daglig mellom Oslo Lufthavn og Istanbul, er en svært dominerende aktør på flyplassen.

Som flysmart24 nylig skrev, skal selskapet trappe opp sin ruteaktivitet mellom Tyrkia og Oslo. Selskapets Istanbul-rute skal flys fem ganger i uken, og planen er å øke til daglige avganger etter påske.

Dessuten starter selskapet også en direkterute i sommer mellom Gardermoen og Gazipasa-flyplassen utenfor Alanya på sørkysten.