Sviktende salg – dropper ferie-favoritt for første gang

Mallorca byr på sol og varme, men har mistet mye av sin popularitet. Her fra Puerto de Sollér. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For mange nordmenn har årets store ferieutflukt, sommerferien, vært ensbetydende med å kaste seg på første fly til Mallorca for å nyte stabil varme og sol i noen uker. Slik er det ikke lenger.

Interessen hos nordmenn har dalt så mye de senere årene at en av Norges største pakkereise-arrangører nå dropper alle charterturer til Middelhavsøya.

– Dette skjer for første gang, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo Reiser til flysmart24.

Har merket nedgangen

Apollo er, sammen med Ving og TUI, en av tre ledende pakkereise-selskap i Norge.

Ved siden av å satse spesielt på Hellas, har Apollo også hatt et fullsortiment-tilbud, der Mallorca har hatt plass som et reisemål mange har reist tilbake til, år etter når.

Men ikke i år. Nedgangen i etterspørselen etter turer til øya i Middelhavet er ikke til å ta feil av:

– Dette blir første sommeren vi ikke tilbyr charterreiser til Mallorca, men vi kommer til å tilby pakkereiser med rutefly etter hvert. Apollo har aldri vært store på Mallorca, og de siste årene har vi merket en nedgang i etterspørselen dit, sier Rivera.

Bedt om å reise hjem

Mallorca var i store problemer lenge før korona-krisen stengte alt ned. I mange år var øyas popularitet stor, og hadde lite konkurranse om turistene fra terror-utsatte Tyrkia og økonomisk havarerte Hellas.

Da så hotelleiere og de som drev restauranter og barer muligheten til å sende prisene i været. Det hjalp heller ikke på situasjonen at det oppsto en synlig anti-turist stemning blant folk påøya.

Mange turister opplevde å bli møtt av protester og aksjoner fra lokale som på flyplasser og på grafitti som fremførte slagord som tydelig ga beskjed til alle turister om å forsvinne og å reise hjem.

Gikk til angrep

Noen ble møtt av fysiske aksjoner mot bussene de satt i under transport på øya, og når de spiste på restaurant.

Andre turister opplevde å finne leiebilene sine punktert og oversmurt med maling etter nattlige aksjoner. Alt var en protest mot overturisme på øya, og de miljøødeleggelsene aksjonistene fra organisasjonen Arran mente dette påførte øya.

Flysmart 24 har bedt om en uttalelse fra organisasjonen om den vil fortsette aksjonene tross det synkende antall turister som følge av korona-krisen, men den har ikke svart på henvendelsen.

Tryglet om å komme tilbake

Undersøkelser har imidlertid vist at turist-mostanden ikke bare var et ungdomsfenomen, men hadde betydelig støtte også i øyas øvrige befolkning.

Flere viktige markeder har sviktet, og etter korona-stansen er krisen total for turistnæringen.

Det har ført til kraftige økonomiske problemer for turistindustrien, med høy ledighet og økende sosiale problemer.

Fraværet av turister har ført til at prostene har stilnet. Pipen har fått en annen lyd, og nå blir turistene nærmest tryglet om å komme tilbake.

Satser andre steder

Selv om starten av årets sesong er veldig usikker, har Apollo lagt opp til et program som man tror skal falle mer i smak hos nordmenn.

– Vi har heller valgt å konsentrere oss om reisemål som Hellas, Kroatia, Kypros og Albania, sier Rivera.

Blant favorittene her er Kreta som er den eneste øya som har kunnet måle seg i popularitet med Mallorca.

I år øker Apollo satsningen ytterligere ved å tilby en helt ny ferieby på øya. Plakias ligger på øyas sørside, i motsetning til de fleste andre feriemålene på øya som ligger på nordsiden.