Utsikten fra dette flyet har en helt spesiell forklaring

Slik skal kabinen på det supersoniske flyet bli. Utsikten blir spektakulær. Foto: Spike Aerospace

Verden har så langt ikke fått noen erstatter etter at det supersoniske fransk-britiske prosjektet med Concorde landet for godt i 2003. Mange har lekt seg med nye versjoner av overlydsflyet, bl.a. Spike Aerospace.

Selskapet har nå sluppet en del illustrasjoner som viser hvordan Spike Aerospace ser for seg at det neste superflyet skal bli. Det kan virke som om det er vinduer rundt nesten hele flyet. Slik er det ikke.

I deres versjon har flyet, i likhet med Concorde, et begrenset antall seter. Mens Concorden normalt hadde 128 seter, er denne utgaven mye mindre – bare 18 seter.

Ikke noe å si på komforten

Komforten for den enkelte er det ikke mye å si på. Hele kabinen får den komforten som bare de som i dag reiser på business og første klasse på dagens fly kan drømme om.

Her blir kabinen utstyrt med dype og romslige seter. De kan felles ned til å bli senger, konverteres til sitteplasser for en gruppe og bli til et konferanseområde.

Mer spesielt er det at flyet er konstruert uten vinduer. Det skal, ifølge fabrikken, ha sin forklaring i at vinduene er den svakeste delen av flyets konstruksjon.

Utsikten blir spesiell

Dessuten, mener Spike Aerospace, slippes det mye støy inn fra vinduene, noe man ønsker å unngå.

Slik skal det nye supersoniske jetflyet se ut. Foto: Spike Aerospace

Utsikt skal det likevel bli for passasjerene, for på tegnebrettet hos Spike Aerospace har man designet en digital løsning:

Store skjermer på veggene i kabinen skal strømme utsikten i sanntid, tatt av kameraer som er plassert på utsiden av flyet. Slik vil de reisende ikke bli snytt for opplevelsen det er å se hvordan det er utenfor.

Superraskt til New York

Og farten? Den er anslått til å skulle bli 1 700 km/t, det er ifølge fabrikken 800 km/t raskere enn dagens fly. (PS: Denne informasjonen er redigert etter publiseringen da farten var oppgitt som miles per hour i stedet for km/t) Mellom London og New York skal flyvningen ikke ta mer enn knappe 3 timer, mens det vanlige i dag er over 6 timer.

Den formelle flytypen heter Spike S-512 Supersonic Jet. Spike Aerospice skal ha jobbet siden 2013 med prosjektet.

– Vi har brukt tusenvis av timer på å studere forskjellige konfigurasjoner og optimalisere flyets ytelse for å møte behovene til svært krevende kunder, skriver fabrikken selv i sin presentasjon av flyet.