Etter korona: Billetter til 10 kr. og mindre flyplass-kaos

Mange fly skal i luften når reisebegrensningene oppheves. Det kan bety priser ned til 10 kroner, tror en ekspert på luftfart. Foto: Avinor

Billetter ned til 10 kroner for en tur i Norge, og en hundrelapp for å komme seg til sommer og sol ved Middelhavet. Mindre kaos på flyplassene. Ferie-markedet vil «sprette tilbake» så fort nordmenn er trygg for å reise.

Dette er noen av utsiktene eksperter på fly og reisemarkedet mener vi har i vente i tiden fremover.

I disse dager det et ett år siden korona-viruset tvang norsk og internasjonal luftfart i kne, det skjedde så å si over natten. Vil reiselivet ta seg opp igjen, og hvordan vil det bli? Blir også fremtiden reise med munnbind og strenge smittervern-tiltak?

Blir en konkurransefaktor

Flysmart24 har bedt tre med dyp kjennskap til fly- og luftfartsmarkedet si noe om hvordan de tror reiselivet vil arte seg fremover, og om nordmenns flybruk noen gang vil komme tilbake til det skyhøye nivået det var på før pandemien.

Jan Ohlsson er svensk luftfartsanalytiker, og for tiden bosatt i Norge. Han tror at det å fjerne ansiktsmaske-påbudet på flyene vil ha stor betydning for reiseaktiviteten. Dessuten:

– Jeg tror at et ensartet vaksinepass er en av nøklene. Alle reisende trenger å føle seg trygge om bord for å gjøre flyselskapene lønnsomme igjen. Ikke bare trygt. Jeg tror mange vil gi opp hvis masken forblir. Når maskene forsvinner, kan servicen om bord igjen bli en konkurranse-faktor. Dessuten trenger vaksinen, ellers vil ingen fly med oss, som sjefen for australske Qantas har sagt, mener Ohlsson.

Mindre kaos

Han tror også det blir færre flyreiser enn før, og med det også mindre kaotiske flyplasser:

– Det blir også færre turer per dag mange steder etter som forretningsreiser blir mindre viktige. Men det kan også bety mer anstendig avgangstider og mindre kaotiske flyplasser, tror han.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs føler seg sikker på at flyselskapene kommer til å ty til sitt mest effektive våpen – prisene – for å fylle flyene igjen:

– Våren og ikke minst sommeren 2021 kan bety lansering av de billigste flybillettene vi har sett noen gang i Norge og Europa. Lavprisflyselskapene planlegger å sette inn 70 – 80 prosent av sin flykapasitet, og da blir det mange seter som skal fylles opp, sier Elnæs.

Billetter ned i 10 kroner

Han tror derfor at vi vil se billetter ned i 10 kroner på innenriks, og billetter til Middelhavet for rundt hundrelappen. Dette har spesielt Wizz Air brukt i nye markeder for å få folk om bord i flyene sine.

Elnæs ser ikke bort fra at selskapet kan «kuppe markedet» også i Norge:

– Markedene må pleies for å øke etterspørselen. Dermed ligger det an til fortløpende billigsalg fra de store lavprisaktørene, inkludert WizzAir på norsk innenriks. Derfor tror jeg at vi kan komme til å se innenriks billettpriser på 10 kroner en vei før sommeren, men ikke før myndighetene slipper opp på en god del av restriksjonene innenlands. Blir det muligheter for å reise til Syden tror jeg vil vil se billettpriser ned mot 100 kroner en vei til noen destinasjoner, mener Elnæs.

Feriemarkedet «spretter tilbake»

Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Han er ikke i tvil om at spesielt ferie- og fritidsmarkedet vil komme raskt tilbake så snart reiserestriksjonene blir opphevet:

– Fritids-feriemarkedet vil sprette tilbake straks vi er trygge. Kloke aktører vil innse at de ikke trenger å bruke pris for å tiltrekke seg kunder. Attraktive destinasjoner, gode forbindelser, og akseptable priser er nok til å fylle flyene, mener Andreassen.

Han regner med at flyselskapene har lært av korona-krisen å tilpasse kapasiteten mer enn før.

Priskrig om de best betalende

Det betyr å være mer dynamisk ved å ta fly inn og ut av markedet som en funksjon av etterspørsel for å holde akseptable priser.

– Forretningsreisene har fått en permanent eller langvarig knekk. Her har videokonferanser fått fotfeste av to grunner: effektivitet og kostnader. Dette var det segmentet med størst betalingsvilje og vil ramme fly-selskapenes lønnsomhet merkbart. Priskrig om dette segmentet kan jeg lett se for meg, sier Andreassen.