Slik blir det nye norske lavprisselskapet

Bjørn Kjos (t.h.) i gang med flyselskap igjen. Norse Atlantic Airways skal benytte Boeing 787 Dreamliner-fly. Foto: Boeing/Norwegian

Kjoser’n er bak spakene igjen som en av investorene i det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways. Det skal etter planen ta av i desember, men hvordan vil tilbudet med dette langrute-selskapet egentlig bli?

Selskapet selv holder mange kort tett til brystet, og vil ikke avsløre for mye av konkurransehensyn.

Flysmart24 har samlet noen av de trådene som selskapet dels har bekreftet selv og andre forhold rundet det nye tilbudet som har blitt omtalt i pressen etter at planen ble kjent sist mandag.

De har sagt at oppstart i desember ikke er hugd i stein, men at de tror at dette er tidspunktet da vaksinasjonen har kommet så langt i Europa og USA at det blir mulig å reise tilnærmet som normalt. Men, de er også klar til å utsette oppstarten hvis det blir nødvendig. De har imidlertid fortalt at de håper at billettsalget skal starte i høst.

Lavest hengende frukt

Den enkleste konklusjonen er denne: Her blir det mye «gamle Norwegian.»

Ikke rart, for flyene Norse Atlantic skal fly med, skal alle være gamle Norwegian langdistansefly. Det er ifølge investorene gjort avtale om åtte av flyene allerede, men selskapet skal ha 12. Det er ifølge gründer og investor Bjørn Tore Larsen meningen å starte med fire fly.

Rutenettet er, så langt det er kjent, bygd opp over samme lest som det Norwegian hadde. Foreløpig er det snakk om ruter fra Oslo, London og Paris og til New York, Los Angeles og Miami.

Larsen har bl.a. i E24-podden – podkasten til nettavisen E24.no – innrømmet at de går etter den lavest hengende frukten. De aktuelle rutene er de som har størst utsikter til å kunne bli lønnsomme. Her er det store passasjer-volumer, under normale omstendigheter.

Siden også Asia, men her er ingen reisemål nevnt ennå, men trolig vil det vise seg å bli Thailand i første rekke – også et reisemål med store passasjervolumer.

Vil ikke ta sjanser

I sin egen presentasjon av selskapet understreke Norse Atlantic, som har sitt hovedkontor i Arendal, at man «vil tilby ruter som har vist seg å være både populære og lønnsomme» og at «etterspørselen vil være basert på etterspørsel og lønnsomhet.»

Derfor rimer det godt når de involverte stadig vekk fremhever London som det stedet der mulighetene er størst, og der det er markedsgrunnlag for flest ruter. Men det er også der de vil møte knallhard konkurranse fra flyverdenens virkelige tungvektere som American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines og ikke minst British Airways.

Men ingen bør forvente seg dristige og spennende nye rute-eksperimenter. Kommer det nye ruter ut over de som er nevnt, vil vi trolig kjenne alle igjen fra det rutekartet Norwegian opererte med. Kjos sitter med førstehåndsinformasjon om hvilke ruter som var de beste. Alle flyselskap satser alltid først på de beste rutene.

Flyene vil alle være av typen Boeing 787 Dreamliner. Der hadde Norwegian to versjoner, kalt 8 og 9, og der størrelsen er den største forskjellen. Norwegian begynte med 8-versjonen, men gikk siden over til den større versjonen 9.

Vil ha stor «business class»

Flyene vil bli innredet med to klasser om bord, en premium-klasse og en økonomiklasse.

Norwegian merket i sin tid etter hvert økt etterspørsel etter de dyrere og mer behagelige premium-setene, som var selskapets «business klasse». Derfor økte de fra 35 til 56 seter i denne klassen, noe Norse Atlantic også vil velge som sin konfigurasjon.

Dette vil ikke bare bety økte inntekter, men samtidig spare selskapet for utgiftene til å foreta endringer på flyene innvending, noe som er svært kostbart.

Voldsom etterspørsel

Lønnsomt kan også vise seg å bli. Etter korona-krisen har flere flyselskap, bl.a. Lufthansa og Emiratene, oppdaget en voldsom etterspørsel etter nettopp økonomi premium-setene.

Et av grepene Kjos jobbet med i sin tid i Norwegian var å skaffe en samarbeidspartner i USA, som blir hovedarenaen for satsingen.

Norwegian fikk etter hvert en stor operasjon på Nord-Amerika, og dette er erfaringer som Norse Atlantic vil bygge på. Det ble det største utenlandske flyselskapet ut fra John F. Kennedy-flyplassen i New York.

Kan «kuppe» Thailand

Samarbeidspartneren blir Jet Blue, en amerikansk lavprisoperatør, som trolig også er parat til å ta imot reisende fra Norse Atlantic videre inn i det amerikanske kontinent til steder der det norske selskapet selv ikke har ruter til.

Kjos la også grunnlaget for et samarbeid i Europa med britiske EasyJet, og dette har han selv gitt uttrykk for skal gjenoppstå i Norse Atlantic.

Han ønsker at både Norwegian og EasyJet skal feede passasjerene inn i de nye langrutene til USA.

Norse Atlantic har også sagt at selskapet etter hvert skal satse inn i Asia. Hvis vi da forholder oss til de markedet Norwegian har erfaring med derfra, vil det bli Thailand først og fremst. Her er timingen god for et skikkelig kupp.

Kjenner flytypen godt

I en tid der konkurrenten på direkterute fra Oslo, Thai Airways, ligger med brukket rygg, vil det å sette opp non stop til Bangkok kunne skje uten brysom konkurranse lang tid fremover.

Norse Atlantic vil bli alene om denne nonstop-ruten, til et marked som er stort og der flytiden er over 11 timer. Perfekt også for godt salg også av de dyreste setene.

Norwegian forsøkte seg også på Singapore fra London, men denne ruten ble raskt lagt ned med store tap.

Uansett vil det ikke bli vanskelig å få tak i erfarne ansatte til å bemanne flyene. Mange er ledige etter krisen i luftfarten, også tidligere Boeing 787-mannskap som kjenner flytypen godt.