Vil hindre Kjos & Co i å få opprette ruter til USA

I likhet med Norwegian ser Norse Atlantic Airways og Bjørn Kjos ut til skape nytt politisk bråk i USA. Foto: Norwegian

Det brygger opp til politisk bråk i USA om det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways’ planer om å opprette lavprisruter fra Europa til USA.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er det lederen av transportkomiteen i Kongressen som har oppfordret president Joe Bidens administrasjon til å nekte Norse Atlantic Airways i å komme inn på det amerikanske markedet.

– Dette er historien som gjentar seg om de store som forsøker å stanse den lille, brysomme konkurrenten ved å plante feilaktig informasjon hos enkelte politikere, skriver gründer og investor bak Norse Atlantic, Bjørn Tore Larsen, i en epost til flysmart24.

Argumentet er det samme som Norwegian opplevde da selskapet ville inn på USA med langdistanseruter. Også den gang, i 2013, oppsto det politisk bråk med både sentrale politikere og fagforeninger på planen som ville stanse den nye lavpriskonkurrenten.

De mente at selskapets forretningsmodell var utformet slik at de hentet arbeidskraft fra lavkostnadsland, for så å konkurrere ut amerikanske selskaper med høyere kostander.

Larsen: – Vil få tillatelse

Bjørn Tore Larsen er ikke i tvil om at Norse Atlantic innfrir alle amerikanske krav og vil få de tillatelser som trengs for å starte prosjektet:

– Vi vet at amerikanske forbrukere ønsker et flyselskap som kan frakte dem trygt og komfortabelt over Atlanteren til en lav pris, og det skal vi i Norse Atlantic levere. Vi skal ha faste ansatte USA, både i lufta og på bakken. Vi skal bruke Dreamliner-fly fra Boeing og respekterer selvfølgelig de ansattes rett til å organisere seg dersom de ønsker det. Norse Atlantic Airways vil få de tillatelsene som trengs for å fly mellom kontinentene, fordi selskapets virksomhet vil være i tråd med de avtalene som regulerer flytrafikken mellom Europa og USA, mener Larsen.

Måtte gi seg

Amerikanerne mente Norwegian ville skade USAs flyselskapers evne til å konkurrere i det normalt lukrative og sterkt konkurranseutsatte markedet mellom Europa og Nord-Amerika.

Likevel fikk Norwegian tillatelsene de trengte, og ble etter hvert en betydelig aktør på rutene til og fra Europa.

Nå er det altså en aksjon på gang igjen. USAs nye transportminister, Pete Buttigieg, blir derfor bedt om å nekte Norse Atlantic adgang til det amerikanske markedet.

«Skal omgå norsk arbeidsmiljølov»

Ifølge Reuters-meldingen skal Norse Atlantic – i likhet med Norwegians daværende langdistanseselskap – være registrert i Irland «for å unngå det strenge arbeidsmiljølovvervet i Norge.»

Larsen opplyser at selskapet i første omgang skal ha en driftstillatelse i Storbritannia, og en i enten EU eller Norge.

Flyanalytiker Han Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at han tror han vet hvem som står bak:

Tror ikke de vil nå frem

– Det virker som «noen» prøver å stikke kjepper i hjulene for det nye norske lavkost langdistanse flyselskapet. Hvem disse «noen» kan være, vet vi ikke. Mest sannsynlig dreier det seg om amerikanske flyselskap og fagforeninger. De samme som protesterte mot Norwegian for en del år side, sier Elnæs.

Han er nokså overbevist om at de som har satt i gang prosessen mot Norse Atlantic, ikke vil lykkes – slik de heller ikke gjorde med Norwegian.

– Nei, protester førte ikke frem den gang, det tro jeg også er lite sannsynlig at de gjør denne gang mot Norse, sier han.

Dette er planen

Norse Atlantics plan er å starte med langdistanseflyvninger fra Oslo, London og Paris til reisemål i USA som New York, Miami og Los Angeles.

Planen er å starte opp i desember, hvis covid-19 situasjonen er mer avklart og reiserådene opphevet.

Selskapet skal starte med fire fly av typen Boeing 787 Dreamliner, og så etter hvert øke til 12 fly. De har sikret seg retten til å overta noen av de samme flyene som Norwegian brukte.