Norwegian-avtale klar: – Er så godt som reddet

Flyekspert mener Norwegian er så godt som reddet etter at rekonstruksjons-planen nå er godkjent. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegians redningsoperasjon er godkjent. Det betyr at selskapet er så godt som reddet. En dommer godkjente i ettermiddag prosessen midlertidig. Nå venter selskapet at det samme skal skje i Oslo.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir kaller dette en gledens dag, og mener et helt avgjørende skritt for å redde selskapet unna konkurs nå er klart.

Nå mener han at selskapet klarer å hente inn den kapitalen det trenger for å drive videre etter den nye planen.

«Dramatisk operasjon»

– Vi kan nesten si at Norwegian er reddet og at Nye Norwegian vil ta av i slutten av mai. Hvilken fantastisk jobb finansdirektør Geir Karlsen og hans team har fått til. Dette er kanskje den mest dramatiske operasjonen for å redde ett flyselskap som jeg kjenner til, sier Elnæs til flysmart24.

Fredag ettermiddag ble det klart at rekonstruksjonsprosessen ble godkjent av dommeren i den irske High Court. Basert på denne beslutningen vil det samme forslaget bli sendt til avstemming i Norge.

Hente inn mer kapital

Selskapet vil deretter arbeide med å hente inn frisk kapital, med mål om å ha den prosessen avklart innen utgangen av mai.

Målet med prosessen, som ble innledet 18. november i fjor, er blant annet å styrke selskapet finansielt og å tilpasse flyflåtens størrelse til fremtidige behov.

– Vi er virkelig glade for at den irske retten har godkjent Norwegians rekonstruksjon i Irland. Nå har vi den billetten vi trenger for å kunne gå videre med rekonstruksjonen her i Norge og innhente frisk egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian, i en pressemelding.

Selskapet blir endret

Men selskapet blir kraftig endret i forhold til det vi har kjent.

Som et ledd i prosessen har selskapet besluttet å lege ned langdistanse-rutene og kvitte seg med alle Boeing 787 Dreamliner-fly.

Norwegian skal ha i overkant av 50 fly, og skal satse på ruter i Norge, Norden og Europa. Selskapet får med det tilbake til røttene.

Noen av langdistanseflyene skal overtas av det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways. Der er Bjørn Kjos en er blant investorene.