Nye Norwegian satser hardt i det tyngste feriemarkedet

Norwegian på flyplassen i Malaga. Det blir det også i fremtiden siden dette blir en av selskapets to baser i utlandet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian er i full gang med å klargjøre selskapet for en ny og utvidet satsing etter at konkurs-faren nå ser ut til å være avverget.

Selskapet kaster ikke bort tiden etter at det fredag fikk godkjent sin redningsplan. Den går bl.a. ut på at det skal satse i Norge, Norden og Europa.

Nå har man tatt beslutninger som fjerner all tvil om at det vil slåss om reisende på de viktige rutene til og fra feriemålene i Spania.

Dette var et av de beste og mest lønnsomme utenlandske markedene de opererte i før det økonomiske havariet. Nå har det kommet enda flere konkurrenter på banen.

Det svarer Norwegian på.

Hovedsatsing to steder

Presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, bekrefter overfor flysmart24 at selskapet satser på å beholde to baser i det populære ferielandet:

– Vi kommer til å ha to baser i Spania – Malaga og Alicante, og ett fly på hvert sted. Vi kommer imidlertid til å trafikkere flere andre flyplasser i Spania der vi ikke har baser, sier Jacobssson.

At selskapet beholder basene betyr at Norwegian vil ha både fly og mannskap fast plassert på flyplassene, og at disse flyplassene blir selskapets hovedsatsing.

Knallhard priskonkurranse

I ruteopplegget som ligger ute nå skal selskapet også beholde sine ruter til Barcelona, Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote. Dessuten til Spanias hovedstad Madrid.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror satsingen vis a vis Spania er et godt trekk for Norwegian:

– Spania er meget viktig marked for Nye Norwegian, men det er også knallhard konkurranse på ruter til Norden og Storbritannia. Selskapet får nå en meget konkurransedyktig kostnadsbase og kan dermed konkurrere på pris og fremdeles være lønnsom, spesielt mot SAS som også satser stort på Spania, sier Elnæs.

Størst og viktigst

At basene blir plassert akkurat i Malaga og Alicante er ikke overraskende. Dette er de to basene som har hatt størst passasjer-volum siden Norwegian åpnet trafikk til Middelhavskysten.

Begge stedene er innfallsporten til noen av de mest populære feriemålene på fastlands-Spania. Dessuten er det mange nordmenn som har private ferieleiligheter- og hus på de aktuelle områdene.

Tidligere hadde selskapet baser også på Mallorca, Tenerife, Las Palmas og i Madrid. De ble lagt ned lenge før korona-krisen.

Enda en konkurrent

Konkurransen på rutene til og fra Spania er normalt svært stor, på grunn av stort passasjervolum. Norwegian hadde, i tillegg til ruter mot Norden og Storbritannia, også et rutetilbud innad i Spania. Også det er histiorie.

Når markedet åpnes igjen har det meldt seg enda en konkurrent på to viktige Spania-ruter. Det er Wizz Air som i mai starter ruter fra Gardermoen til Alicante og Las Palmas, et selskap som er kjent for sine lave priser.

Dette kommer i tillegg til SAS og Ryanair som også melder seg klar til økt satsing når reiserestriksjonene blir opphevet. Ryanair skal fly fra Sandefjord og Haugesund.