SAS er 75 år: Flyene skifter utseende av en spesiell årsak

SAS-flyene hadde et dragehodet som en sentral del av flyutseendet da selskapet ble stiftet for 75 år siden. Foto: SAS Museet

I år fyller SAS 75 år, og er et av Skandinavias absolutt mest kjente varemerker. Flyene til SAS har vært et velkjente innslag på verdens flyplasser, og har i årenes løp dukket opp i fire ulike versjoner.

Mange er opptatt av flyenes utseende, og har sterke meninger om hvordan flykroppen er malt – det kalles for livery på flyspråket. Det er også en viktig årsak til at utseendet forandres:

De må for all del ikke fremstå som gammeldags, mener merkevareekspert.

De fleste kan plukke ut både SAS og Norwegian på utseendet uten større problemer. SAS skiftet design sist i desember 2019, mens Norwegian har beholdt sine rød-hvite fly helt siden starten som lavprisselskap i 2002.

Er det så viktig, da?

Norwegians rød/hvite fly skal signalisere selskapets norske opphav. For SAS, som er blitt blå-grått, beskriver selv valget av design som «en moderne fortolkning av klassisk skandinavisk design.»

Men – har flyenes utseende noe å si i det hele tatt? Eller er det bare sære flynerder som er opptatt av slikt?

– Det er viktig, sier Tor W. Andreassen. Han vet mer enn mange andre hva han snakker om, som professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

Han er ekspert på merkevarebygging.

Charterfly med sol og sommer

– Flyenes «maling» er en del av merkevarebyggingen som er ment å si noe om selskapet: Hva det er, hva det står for, og hva kundene kan vente seg, sier Andreassen.

Slik så SAS-flyene ut da selskapet ble stiftet for snart 75 år siden, i 1946 Foto: SAS Museet

Han fremholder at et merkenavn bygges like mye fra utsiden som fra innsiden.

Han sier at farger, logo og navn er symboler som er ment å signalisere hva kundene skal assosiere med selskapet, og viser som et eksempel til charterflyene som ofte er veldig «sol og sommer» i sine valg.

SAS-flyene endret helt utseendet i 1983 da de ble utstyrt med «magebeltet» som skulle signalisere de skandinaviske landene. Foto: SAS Museet

Billig-selskapene

– Det er helt rett. Så har vi billigselskapene som Wizz Air og Ryanair som egentlig gjør det samme som nettverkselskapene Lufthansa, BA, og SAS. Når folk ser logoen eller eller hører navnet putter man dem umiddelbart i en kategori: billigselskaper. Det i motsetning til ordinære fullservice-selskaper som ofte assosieres som dyrere og med mer service, sier Andreassen.

Et velkjent utseende på SAS-fly, som kom i 1998 og avløste magebeltet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Han er imidlertid klar på at logo og det grafiske uttrykket må oppdateres jevnlig for å følge tidens trend, og unngå at selskapet fremstår som gammeldags.

Moderne og oppdatert

– Man ønsker hele tiden å fremstille seg som moderne og oppdatert utvendig og innvendig.

Siste design-versjon for SAS. Kom i 2019, den første på 21 år da. Foto: SAS

– Ingenting er så «utafor» som noe som blir hengende igjen i fortiden. Bob Dylan er aktuell fordi han fornyer seg i musikken. På samme måte må merkenavnene det også. Som eksempel kan jo folk sjekke Coca Cola sin logo over tid, sier Andreassen.

Så har flysmart24 spurt noen personer som enten jobber i reisebransjen eller har et forhold til fly og luftfarten, om hvilken av de fire versjonene hos SAS de synes er flottest.

Svarene får du på flysmart24.no i morgen.