Mener taxfree-butikkene bør stenges for godt

Alle taxfree-butikkene på Oslo Lufthavn er stengt på grunn av smittevern-tiltak. Det bør bli permanent. mener flere. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I løpet av året skal kontrakten om å drive milliard-omsetning av billig alkohol, tobakk, sjokolade og parfyme på landets flyplasser fornyes. Nå går landets nest største avis inn for å kutte ut hele ordningen, og heller sette ned avgiftene for alle.

Kontrakten om å drive taxfree-ordningen på Avinors flyplasser er meget ettertraktet.

– Vi har omkring 30 selskaper fra hele verden som har meldt sin interesse. Vi forventer bud fra om lag halvparten fordelt på de tre pakkene av lufthavner som omfattes av kontrakten, sier kommunikasjonsansvarlig på Oslo Lufthavn, Nora Hoberg Prestaasen, til flysmart24.

Sørger for milliard-inntekter

Det er ikke småtterier det handler om:

I det siste normalåret omsatte dagens driver av taxfree-handelen, Travel Retail Norway, for 5,7 milliarder kroner i avgiftsfrie varer.

For Avinor er inntekten livsviktig – halvparten av omsetningen går til Avinor i form av leie. Dette er penger Avinor har brukt for å sikre driften av selskapets 44 flyplasser landet rundt. Bare fem – seks av dem går med overskudd, resten trenger traxfree-pengene for å overleve.

Blant de som har søkt om fornyet kontrakt er dagens dagens driver, Travel Retail Norway, hvor bl.a. tyske Heinemann og den norske dagligvaregiganten Norgesgruppen står bak.

Nå er det nok billig alkohol

Men nå får motstanden mot hele taxfree-ordningen mer motstand. Fra før av har næringslivsavisen Dagens Næringsliv i mange år gått inn for å skrote ordningen.

Sist på bakgrunn av at det regjeringsoppnevnte utvalget «Norge mot 2025» gikk inn for å sette korken på for hele ordningen i en utredning som kom i mars.

Nå går også Aftenposten inn for det samme, og mener tidspunktet for å sette strek for ordningen er perfekt nå som alle taxfree-butikkene på er stengt på grunn av de innskjerpede smittevern-tiltakene:

Perfekt timing

– De færreste har vært ute og reist det siste året. Skal man noensinne gjøre endringer i dette irrasjonelle systemet, finnes det intet bedre tidspunkt, skriver avisen på lederplass mandag.

Avisen viser til at utvalget «Norge mot 2015» har regnet ut av Vinmonopolet vil få økte inntekter på 2 milliarder kroner hvis ordningen blir borte.

Økt passasjer-betaling

Det kan løse mer enn utfordringen med å finansiere landets flyplasser, mener avisen:

– Dette er penger som kan brukes til å opprettholde flyplasser i distriktene. Eller de kan brukes til å redusere alkoholavgiftene generelt. Slik kan flere enn dem som reiser hyppig til utlandet, få glede av billigere alkohol, mener Aftenposten som mener at også de reisende kan plukke opp mer av regningen for driften av flyplassene gjennom økte avgifter.