Flysmart24-panel: Dette SAS-utseendet er det flotteste

Tine Kleive-Mathisen (innfelt) er markedssjef på Torp. Denne SAS-versjonen liker hun best, flyene med magebeltet i de skandinaviske fargene. Foto: SAS Museet/Torp

Tine Kleive-Mathisen jobber som markedssjef på Torp. Hun er ikke i tvil. Utseende som SAS-flyet ovenfor er det flotteste av de fire versjonene selskapet har hatt.

SAS er 75 år i høst, og flysmart24 har samlet et lite panel av folk som pleier å dukke opp som bidragsytere i nyhetssakene våre.

Hvilket SAS-utseende – livery på fagspråket – er det flotteste? Meningen er delte, og dette er svarene vi fikk fra våre kilder som enten jobber innen reiselivet, eller har en interesse knyttet opp mot reise og fly.

Her er det det vårt panel har avgjort. Ingen tvil om favoritten, som fire av seks valgte.

Tine-Kleive-Mathisen, markedssjef Sandefjord Lufthavn Torp:

«Jeg har et hjerte som banker for SAS, siden jeg har jobbet i flere avdelinger i selskapet. Som nokså nyutdannet fra Hotellhøyskolen fikk jeg jobb som flyvertinne på MD80/DC9, med den karakteristiske magebeltet med det nordiske flaggene, og dertil hørende Calvin Kline uniform. Dette var i Janne Carlzons tid, riv pyramidene og SAS var fortsatt dominerende. Vi som kom nye inn i selskapet følte at vi svevde. Vi var så utrolig stolte og fornøyde av få lov til å jobbe i SAS. Elsket det! Jeg var med på rebrandingen der vi byttet til røde motorer. Ferrari-rød, skulle symbolisere kraft, dus beroligende farge på selve flykroppen, da jobbet jeg i markedsavdelingen.»

Tom Grundstad, tidligere Norge-sjef for United Airlines:

«Jeg synes versjonen med flagg «på magen» er den beste.  Den var litt nyskapende i stil på flydekorasjon da den ble lansert på 80-tallet. De fleste selskap hadde mer retro-look. Livery ble også satt i sammenheng med image til  «det nye SAS» med Janne Carlzon fra 1981. SAS gikk fra Worst to First, en gigantisk operasjon som kan sammenlignes med hva Gordon Bethune gjorde med Continental Airlines i sin tid.»

Anneli Nyberg, nestleder i Parat:

«Jeg liker flyene hvor striper av de tre flaggene går under buken fordi det ga et tydelig signal om at SAS var et skandinavisk flyselskap. Muligens har mitt valg også blitt påvirket av nostalgi og hvordan verden i flybransjen så ut den gang!»

José Guillen, ansatt i Leanon AS, også eks-SAS-ansatt:

«Jeg velger meg flyene med det fargede magebeltet. Hvorfor? Fargene er ikke der bare for å endre utseende. Janne Carlzon hadde en helhetlige plan for selskapet. Nye uniformer, nytt interiør på flyene og servicekurser for de ansatte. De SAS-ansatte ble en del av selskapet. Vi ble en del av SAS fargene. Det hele var en revolusjon i flyindustrien, og hele verden så på oss.»

Slik så de første SAS-flyene ut, da selskapet ble stiftet i 1946. Det karakteristiske dragehodet løper gjennom hele flysiden. Foto: SAS Museet

Terje Berge, kommersiell direktør i Finn Reise:

«Allierte meg med en flynerd ettersom jeg ikke har noen formening om farger da jeg er mer opptatt av komfort og andre ting om bord. Det som er veldig fint med SAS’ design er at de helt siden 1940-tallet har beholdt den klassiske SAS-logoen med de tre bokstavene. Uansett hvordan flyene har sett ut, har SAS-logoen vært den samme – selv om fargen har endret seg litt. Selv er jeg veldig svak for den litt støvete blå versjonen som ble brukt på 1970-tallet, sammen med med det klassiske dragehodet.»

Hallvard Sandberg, NRK-reporter og fly- og romfartsentusiast:

«Jeg har ikke noe hat/elsk-forhold til noen av dem. Bortsett fra at jeg ikke liker den med alle fargestripene. Stripene gir meg ingenting. Kanskje det betydde noe for PR-avdelingen som kunne si at alle landene var representert. Den peneste er nok den hvite og blå der SAS med store, svake, grå bokstaver preger frontpartiet. Flott med den det blå halepartiet og den lille detaljen – det blå båndet på motordekslet. Ellers må jeg si at min favoritt er den gode, gamle med Scandinavian Airlines Systems skrevet ut på flykroppen over vinduene. Noe militært over det. Tyder på at det er solide greier.»

Og slik har SAS-flyene også sett ut:

Et velkjent utseende på SAS-fly, som kom i 1998 og avløste magebeltet. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Siste design-versjon for SAS. Kom i 2019, den første på 21 år da. Foto: SAS

Du må gjerne «kåre» din egen favoritt på Facebook-siden til flysmart24.no.

Les også saken på flysmart24 om hvorfor selskapene – med jevne mellomrom – endrer utseende på flyene:

SAS er 75 år: Flyene skifter utseende av en spesiell årsak – flysmart24.no