Norwegian lader kanonene for å møte økt konkurranse

Norwegian øker kraftig rutetilbudet i Norge for å være klar når gjenåpningen er her for alvor. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian lader nå kanonene for å ruste seg til den nye krigen om passasjerene som er under oppseiling i Norge. Selskapet pøser på med nye avganger nå i vår, for å være klar til kamp når landet gjenåpnes og konkurransen bryter løs for alvor.

Da oppheves unntakstilstanden på norsk innenriks.

Gjenåpningen etter korona-krisen er i gang. Norwegian Norwegian mer enn dobler rutetilbudet på enkelte strekninger. Selskapet vet også at årets sommerferie for mange vil bli som i fjor – den blir i Norge. Det åpner markedet opp igjen.

Fyrer opp kanonene

– I takt med en gradvis åpning av samfunnet øker vi antall flygninger fra midten av mai. Dette gjelder først og fremst med flere daglige avganger på de populære rutene, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.

I tillegg til den varslede gjenåpningen av det norske samfunnet etter korona-nedstengingen, er det en annen situasjon som gjør at Norwegian nå fyrer opp kanonene:

Fra 30. juni kommer det enda en konkurrent på banen. Det betyr at det økonomisk plagede Norwegian ikke bare skal slåss mot SAS og det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. Nå får de også det nye norske lavprisselskapet Flyr å hanskes med.

Konkurrentene følger

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir tror ikke konkurrentene kommer til å sitte og se på at Norwegian nå tar sats:

– Norwegian vet at det er norsk innenriks som vil gjelde i sommer: Dette fordi reiserestriksjoner vil gjøre at det vil være begrenset mulighet for utenlandstrafikk. Derfor kommer vi nok til å se at også SAS og Wizz Air følger på Norwegian og øker sitt rutetilbud i Norge, sier Elnæs.

Prismessig har Norwegian lagt seg på knappe 300 kroner per strekning i Sør-Norge, og under 400 kroner til Nord-Norge.

Ukjent faktor

Den ukjente faktor for de andre er at det nye selskapet, Flyr, ennå ikke har vist kortene sine om hvor omfattende rutetilbud det vil satse på i Norge. Det skal fly første avgang fra Oslo til Tromsø den 30. juni. Resten av rutesatsingen og hvilke priser de vil operere med er ukjent.

Elnæs tror likevel ikke Flyr blir Norwegians største problem:

– Flyr vil trolig legge opp til småskala-operasjon i sommer med et fåtall fly som jeg ikke tror vil sette spesielt høyt press på Norwegian, SAS, Widerøe eller Wizz Air. Jokeren er hva vil Wizz Air gjøre på norsk innenriks i sommer. De er en betydelig større utfordrer enn Flyr i årets sommersesong, sier Elnæs.

Slik er Norwegians «krigsplan»

Flysmart24 har sett på Norwegians rutesatsing i sommer. Det er ikke småtterier det dreier seg om:

Oslo – Bergen opereres med tre og fire avganger per dag nå i april. Fra midten av mai dobles dette antallet rundturer, og blir på opptil åtte per dag.

Oslo – Trondheim flys med fire avganger på fredager og søndager nå i april. Fra opptrappingen i mai blir det åtte avganger på søndager, og sju resten av uken – unntatt fredager (seks) og lørdager (to).

Oslo – Stavanger har i dag to og tre rundturer per dag, men skal opp på en frekvens på seks og sju avganger daglig gjennom uken, unntatt også her på lørdager med to.

Avganger flere dager

I tillegg får flere strekninger, som i dag flys bare deler av uken, avganger flere dager i uken. Oslo – Tromsø har nå avganger fem dager i uken, med et par avganger hver dag. Fra og med 17. mai skal denne ruten flys hver dag, oh i juni med opptil fem daglige avganger.

Oslo – Evenes har hatt avganger seks ganger i uken, lørdag unntatt, men også denne ruten blir daglig, også det fra med mandag 17. mai. Etter hvert også med økte antall avganger, opptil fire hver dag.

Oslo-Haugesund er nede i to ukentlige avganger, fra mai blir det fem i uken. Dessuten øker Norwegian på Oslo – Bodø, fra tre til seks ganger i uken og fra juni daglig. Oslo – Ålesund øker fra tre ganger i uken, til fem ganger i mai og daglig fra juni.