Intens flykrig når nytt norsk flyselskap tar av i sommer

Når det nye norske flyselskapet Flyr kommer i luften, er det allerede en intens konkurranse om de norske passasjerene. Her er av de to første flyene til Flyr. Foto: Adrian Kissane

Når det nye norske flyselskapet Flyr tar av fra Gardermoen den 30. juni, skjer det i en periode der det allerede er i gang en intens flykrig i Norge. Selskapet skal ta av på første avgang til Tromsø. Det er en rute hvor det samme dag allerede er satt opp 15 konkurrerende avganger – hver vei. I dag er det fire-fem avganger daglig.

Antall avganger har eksplodert når Norge ikke bare skal ha to – men fire – flyselskaper som kjemper om reisende på de tunge flyrutene her i landet.

På Flyrs første dag skal det flys over 6 000 seter frem og tilbake mellom Oslo og Tromsø av de fire selskapene. Det utgjør en kapasitet som er i underkant av 10 prosent av Tromsø bys samlede befolkning.

Flyr er forberedt

Den enorme kapasiteten forteller med all tydelighet hvor knallhard konkurransen blir, både for Flyr og de andre tre selskapene som det skal slåss mot – SAS, Norwegian og Wizz Air.

– Vi er i aller høyeste grad forberedt på konkurransen, sier kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Flyr til flysmart24.

Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson tror konkurransen i Norge kan bli blodig:

– Det blåser opp til en perfekt storm i Norge. Innenrikstrafikken her i landet blir en av luftfartens største slagmarker i Europa, sier Ohlsson.

Han sier til flysmart24 at den knivskarpe konkurransen kommer til å bety enorme mengder billige flybilletter, både for nordmenn og turister, så lenge selskapenes kampvilje varer. Lave priser vil igjen gi fullere fly.

Slik er det i mai

Så langt har Flyr holdt kortene tett til brystet og bare fortalt om sin første avgang. Selskapet skal begynne å selge billetter i mai. Først da vil vi få se hvilke andre avganger som vil komme på de andre hovedrutene, som mellom Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim.

En pekepinn på hvor tøff konkurransen kommer til å bli, ser man på de to tabellene under her.

Oversikten like under her viser antall direkteflyvninger mellom Oslo og Tromsø i dag. Dette er rutetilbudet på Tromsø-ruten som Flyr har valgt å starte på, tilfeldigvis valgt av oss den den 14. mai:

09:00TromsøSK4412 SAS
10:00TromsøDY396 Norwegian
14:45TromsøSK4422 SAS
18:40TromsøW61723 Wizz Air
Kilde: Avinor

Og så – når tiden kommer da Flyr skal ta av – ser konkurransesituasjonen ganske så annerledes ut.

Og slik er det i juni

08:00TromsøSK4406 SAS
08:55TromsøDY370 Norwegian
10:25TromsøSK4412 SAS
12:00TromsøSK4416 SAS
13:10TromsøSK4418 SAS
13:45TromsøDY376 Norwegian
14:40TromsøW61723 Wizz Air
14:45TromsøSK4422 SAS
16:25TromsøSK4424 SAS
17:30TromsøDY382 Norwegian
18:40TromsøSK4432 SAS
19:45TromsøDY328 Norwegian
20:05TromsøSK4434 SAS
20:15TromsøSK4438 SAS
21:50TromsøDY388 Norwegian
Kilde: Avinor

Det kan faktisk bli enda verre, for Wizz Air ligger inne med én avgang denne dagen, men skal opp til to daglige når reiserestriksjonene oppheves. Det kan ha skjedd innen den 30. juni, når Flyr tar av:

På ruteoppsettet ovenfor ser vi at vi nesten har kommet i en situasjon der det er en avgang i timen til Nord-Norges største by.

På de andre hovedrutene Flyr skal konkurrere om er det også mange avganger den 30. juni. Til Trondheim er det 18 avganger hver vei, opp fra dagens ni. Til Bergen og Stavanger er det 17 hver vei.

Tøffest for to

Flyanalytiker Jan Ohlsson har bodd i Norge det siste året og sett på nært hold hvordan konkurransen nå bygger seg opp.

Han tror at den tøffeste kampen vil stå mellom Norwegian og nykommeren Flyr.

– Wizz Air og SAS har sterkere økonomi enn både Norwegian og Flyr. Da kan vi se for oss at bare en av de andre – Norwegian eller Flyr – vil kunne overleve. Men hvis det viser seg at både Flyr og Norwegian skulle klare seg kan det bety at Wizz Air trekker seg ut av Norge igjen, uskadd og uten å ha blø for mye. Hvis det ikke fungerer, flytter de trafikken der de tjener mer. Men jeg advarer imidlertid både SAS, Norwegian og Flyr mot å undervurdere Wizz Airs styrke. Selskapet har også et trofast publikum i gjestearbeidere. Studenter og mange turister fra Europa allerede inne i Wizz Air-systemet. sier Ohlsson.

Flyr: Klar i mai

Hos Flyr er kommersiell direktør Ramdahl ikke skremt av tabellene og forsikrer at selskapet er klar til å ta opp konkurransen om de reisende:

– Vi er et nytt selskap med null gjeld og uten statlig finansiering. Vi har muligheten til å skalere opp virksomheten og tilbudet i takt med etterspørselen, og det har vi til hensikt å gjøre, for vi ønsker å unngå å selge billetter til flygninger som aldri finner sted fordi det er svært uheldig for kundene. Offentliggjøring av hvilke ruter vi skal fly nå i oppstarten vil skje samtidig med start av billettsalget i slutten av mai, sier Ramdahl.

Tror også SAS vil blø

Ohlsson er mest spent på forholdet mellom Norwegian, Flyr og Wizz Air. Han er imidlertid klar på at heller ikke SAS kommer til å være upåvirket av den intense konkurransen:

«Trekker seg ut uten å blø for mye»

Jan Ohlsson. Foto: Privat

– SAS vil blø, tungt. Men trekker de seg ut av Norge? Nei, de trenger forbindelsene på i det norske rutenettet. Men SAS har, sammen med Wizz Air, den fyldigste kassen. Wizz Air behøver ikke bruke av sine midler for å konkurrere i Norge, mens SAS på sin side må kjempe bl.a. mot patriotismen hos nordmenn som nok vil slutte opp om Norges egne selskaper, sier Ohlsson.

SAS er ikke lenger «litt norsk» og deleid av den norske stat, aksjene ble solgt i 2018. Det er i dag bare Sverige og Danmark som stater som har eierinteresser i SAS.

Skal satse norsk

Det norske flymarkedet har lenge vært et duopol der SAS og Norwegian var alene om å konkurrere på de store rutene.

Flyr ble overraskende lansert på tampen av fjoråret, samme dag som det ble kjent at ungarske Wizz Air ville kaste seg inn på norsk innenriks. Dermed økte konkurransen fra SAS og Norwegian med to nye selskap på én og samme dag.

Det er flyarvingen Erik G. Braathen, og tidligere sjef for det tidligere norske flyselskapet Braathens, som står bak etableringen. Selskapet skal satse på norsk innenriks, og ruter til og fra Europa.

Det som også har vakt oppsikt er at svært mange tidligere og profilerte ledere i Norwegian er med på å starte en ny konkurrent som har hentet inn 600 millioner kroner i frisk kapital fra investorer. Braathen selv har skutt inn 50 millioner kroner.

Selskapet skal starte med åtte fly, men øke til opptil 30 fly etter hvert.