Tror den den nye SAS-sjefen vil få det tøft i Norge

Anko van der Werff (innfelt) blir ny sjef i SAS, og starter i jobben senest 15. juli. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Avianca

SAS har fått ny konsernsjef, og for første gang har selskapet ansatt en person som ikke er fra Skandinavia i den profilerte jobben. Anko van der Werff som starter i den nye jobben i juli.

Han vil få det tøft i Norge med den nye konkurransen som er i ferd med å bygge seg opp på norsk innenriks, tror flyanalytiker Jan Ohlsson. Fire selskap skal slåss om kundene fremover:

– Ja, det kommer til å bli tøft og tapsbringende. Nederlendere er jo kjent for å tenke veldig kommersielt. Inntil videre er jo den nye SAS-sjefen mentalt nærmere dansk enn svensk SAS også, sier Ohlsson til flysmart24.

Derimot tror Ohlsson at SAS fortsatt vil slåss for forbindelsene fra Norge til København og Stockholm, for å få nordmenn til å fylle opp selskapets fly fra København og Stockholm.

Kjenner Skandinavia

Den nye konsernsjefen kommer fra jobben som toppsjef i den colombianske flyselskapet Avianca, som kjemper for livet etter å ha blitt rammet knallhardt av covid-19 pandemien. Selskapet er, i likhet med SAS, også medlem av Star Alliance.

Van der Werff er 45 år gammel, og vender tilbake til Europa og Skandinavia med en ikke helt uvesentlig kjennskap til Norge, Sverige og Danmark:

Han har nemlig jobbet for det nederlandske flyselskapet KLM i Skandinavia, som regionsjef i årene 2005 til 2009.

Han har dessuten jobbet i flyselskapet Qatar Airways, med ansvaret for bl.a. prising av flybilletter. Det er en kompetanse han kommer til å få bruk for i jobben i SAS.

Reddet SAS

– Jeg er svært beæret over å bli ny konsernsjef for SAS, sier van der Werff i en uttalelse i forbindelse med ansettelsen.

Van der Werff etterfølger svensken Rickard Gustafson som startet i jobben i 2011, i et da økonomisk skadeskutt SAS som slet i konkurransen med bl.a. stadig mer aggressive Norwegian.

I november 2012 gjennomførte han en dramatisk omstrukturering av selskapet, da SAS var bare timer unna en konkurs. Han fikk ansatte med på endringer som dempet kostnadene, og gjorde selskapet mer konkurransedyktig enn før.

Mange ser på denne jobben som minst like betydningsfull for SAS som den Janne Carlzon i sin tid gjorde for å modernisere SAS på 1970-tallet.