Nekter å si når kundene får bruke bonus-poengene igjen

Norwegian er snart reddet, men ennå er det uklart når kundene får disponere sine egne cashponts igjen. Foto: Norwegian

Norwegian er ventet å få på plass en endelig refinansiering i slutten av denne måneden. Da selskapet blokkerte bruk og opptjening av kundenes cashpoints tidligere i år sa de også at dette skulle opphøre når rekonstruksjons-prosessen var over.

Noen uker før dette skal skje, vil Norwegian ennå ikke si et ord om når kundene skal få disponere sine poeng igjen.

Det står om flere titusen kroner for mange av medlemmene. Mange er rasende og skjeller ut selskapet og beskylder det for tyveri av kundenes oppsparte penger.

Kaller det spekulasjoner

Norwegians situasjon i dag er at selskapet skal legge på plass en kapitalutvidelse, der målet er å hente inn inntil 6 milliarder kroner. Når dette er på plass, i slutten av mai som selskapet selv håper på, er Norwegian i virkeligheten reddet.

Når flysmart24 spør Norwegian om selskapet nå kan si noe om når kundene får disponere sine cashpoints selv, er svaret:

– Dette har med dagens situasjon å gjøre. Vi har som mål å være ferdige med rekonstruksjonen i løpet av mai, og vi vil komme tilbake om dette så snart vi har oppdatert informasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Eline H. Skari i Norwegian.

På spørsmål om det ikke er naturlig at poengene blir gjort tilgjengelig for kundene igjen i slutten av mai hvis selskapets rekonstruksjon da er er avklart, er det noe selskapets talsperson ikke svare på nå.

– Dette er spekulasjoner, sier Skari.

Tar overgang til ny konkurrent

Ekspert på markedsføring og innovasjon, professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole, sier at mange er sinte på selskapet og at det kommer til å bli straffet for at de har holdt tilbake kundenes bonuskroner.

Han tror de vil hoppe over til det nye lavprisselskapet Flyr.

– Med Norwegian sin «bagasje» vis a vis sine passasjerer tror jeg det er lite eller ingen lojalitet igjen. Kanskje gambler Norwegian på at kundene blir hos dem av gammel vane. Jeg tror de tar feil, sier Andreassen til flysmart24.

Han er ikke i tvil om at mange kunder var skuffet og sinte på Norwegian da de frøs cashpointene.

Vil forlate Norwegian

– Noen av disse bestemte seg for å forlate Norwegian straks reelle alternativer foreligger. Det blir tilfelle når det nye flyselskapet Flyr er i gang. For dem betyr det ikke noe hva Norwegian gjør eller ikke gjør nå. Mange vil prøve Flyr for å gi dem en sjanse til å vinne deres hjerte og lommebok, sier Andreassen.

Andre igjen tror Andreassen vil bli hos Norwegian og kanskje anse cashpointene som tapt. For dem er det uansett den billigste billetten som gjelder når de skal velge selskap.

– De vil henge igjen i cashpoints og bruke dem opp på neste tur. Hva de gjør etter det er uvisst, sier Andreassen.

Kan bli begrensninger

Norwegians beslutning om å pause Norwegian Reward-ordningen kom overraskende den 1. februar. Da informerte selskapet alle medlemmene om at deres cahpoints ville bli frosset, og at det heller ikke ville være mulig å opptjene nye poeng på flyvinger.

Da sa selskapet også at det ikke er sikkert at kundene vil få disponere poengene sine som de vil før etter et pandemien er over, men at det også kan bli innført begrensninger i bruken.

– Vi vil reserverer oss retten til å begrense bruk av cashpoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift, het det i meldingen fra Norwegian den 1. februar.