Flyselskapene har fått massiv kritikk på sosiale medier over å tilby flybilletter på avganger som senere blir kansellert. Denne kritikken har vært ekstra stor under korona-krisen.
Den har bla. rammet Norwegian med full tyngde. Flyselskapet blir beskylt for å selge billetter på avganger som ikke vil bli fløyet, og beholde pengene så lenge som mulig og slik skaffe seg gratis lån fra kundene.
Nå har en slik tvist versert mellom Forbrukertilsynet og Norwegian. Selskapet har forsikret at det ikke har noen økonomisk gevinst ved å selge billetter til flyvninger som siden blir avlyst, og har forklart hvorfor.
Anklagene er velkjente for Norwegian: – Ja, dette er en misforståelse vi har hørt før, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i selskapet til flysmart24.
Ber om forklaring
Saken dukket opp som en tvistesak etter en kansellert flyvning sist høst, mellom den polske hovedstaden Warszawa og Oslo. To passasjerer hadde kjøpt billett til en avgang 10. oktober.
Da de møtte opp på flyplassen var det ingen Norwegian-fly å se. De hadde ikke fått noen melding om at avgangen var kansellert og på flyplassen ble de fortalt at Norwegian ikke hadde flydd ruten siden våren og ikke hadde noen trafikkavtale med flyplassen i Warszawa.
Kundene reagerte og klaget inn for Forbrukertilsynet, som reagerte raskt. Tilsynet ba om en redegjørelse fra Norwegian for å bringe på det rene hvorvidt Norwegian markedsførte og solgte flybilletter som faktisk ikke fantes, og som det i virkeligheten aldri var meningen å fly.
Krass i tonen
Etter at brevet var sendt konstaterer tilsynet dessuten at Norwegian fremdeles hadde liggende ute tilbud om billetter mellom Oslo og Warszawa.
I et nytt brev er tilsynet skarp i tonen overfor Norwegians salgspraksis. Det ber om en ny bekreftelse fra Norwegian på at flyvningene mellom Warszawa og Oslo rent faktisk eksisterer og er planlagt gjennomført fra Norwegians side.
Det å selge billetter uten å ha til hensikt å fly avgangene vil være villedende handelspraksis og et brudd på markedsføringsloven. Brudd på denne loven kan i verste fall straffes med store gebyrer.
Reise-restriksjoner
Norwegian forsikrer i sitt svar til tilsynet at selskapet hadde og har til hensikt å fly også i fremtiden på den aktuelle polske ruten. De forklarer at kanselleringene hadde sammenheng med skiftende reiseråd som stadig gjør det usikkert å si at flytilbudet som ligger ute til salg, kan bli gjennomført.
– Dette er reiseråd fra myndigheter som vi naturligvis ikke hadde kjennskap til da billettene ble lagt ut i salg. Vi minner om at på enkelte ruter legger man ut billetter i salg opp mot ett år før avreise. Så mye av det som ligger i salg nå ble lagt ut før pandemien traff og disse rutene overvåkes konstant i forhold til om de lar seg gjennomføre, skrev Norwegian i sitt svar. Selskapet opplyser at det opererer flyvningene på en generell avtale om trafikkrettigheter, og at verken Norwegian eller andre selskaper har egen avtale med flyplassen.
Selskapet skriver også at det ikke har noe å tjene på å selge billetter på avganger som ikke blir fløyet fordi selskapet ikke får betaling fra kredittkortselskapene før etter at flyvingene faktisk har funnet sted.
Får ikke betalt
Det at Norwegian sikrer seg gratis driftslån fra kundene ved å operere på denne måten, er anklager som kommer ofte på sosiale medier. I Norwegian er man velkjent med påstanden:
– Det er kortselskapene som avgjør når vi får betalt for reiser som kjøpes med betalings- eller kredittkort. Nå under pandemien får ikke vi betalt før en reise faktisk er gjennomført, og vi har derfor ingenting å tjene på å selge flere avganger enn det vi planlegger å fly. Saken er rett og slett at med varierende smittesituasjon og reiseråd, så er det vanskelig for ethvert flyselskap å forutse eksakt hvordan reisemønsteret flere måneder frem i tid vil bli, sier Eline Skari til flysmart24.
Tilsynet har godtatt Norwegians forklaring, og avsluttet saken. Norwegian har også refundert klagerne for billettutgiftene.