Det er stor usikkerhet om hvor stor etterspørselen etter flybilletter vil bli i sommer. En norsk flyekspert tror vi kommer til å bli vitne til tidenes priskrig hvis det viser seg at etterspørselen svikter og sesongen blir en salgsfiasko.
Det britiske analyseselskapet OAG har denne uken presentert et nytt anslag over flytilbudet denne sommeren, og den viser at mange selskaper nå legger inn nye avganger i håp om en god reise-sommer.
Selv om det samlede tilbudet bare utgjør 40 prosent av en normalsesong, er det en klar økning i forhold til for bare noen uker siden.
Dobler kapasiteten
Spesielt fremheves det irske lavprisselskapet Ryanair som nå dobler kapasiteten og har kastet inn 1,3 millioner seter i uken. Også andre selskap har lagt inn mer kapasitet, oppmuntret av utsiktene til reduserte reisehindringer.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WInAir tror flyselskapene er svært usikre på hvordan folks reiseaktivitet i sommer vil bli, selv om det er synkende smittetrend og økende vaksineandel både i Norge og de fleste andre land i Europa.
Han har følgende spådom hvis det skulle vise seg at det ikke blir mulig å selge de mange nye billettene som flyselskapene nå kaster inn i sommerferie-markedet:
«Tidenes priskrig»
– Jeg tror vi vil se en betydelig økning av antall seter i juni. Hvis etterspørselen ikke følger med, da slår Ryanair og de andre til med tidenes priskrig, sier Elnæs til flysmart24.
Han viser til at Ryanair allerede operer med priser ned i 6 euro, rundt 60 norske kroner, for enveisbilletter i det europeiske nettverket sitt.
– Dette er nok et prisnivå som vil sette en standard for hva vi har i vente, tror jeg, sier han.
Disse er med
I Norge operer Ryanair med en rekke ruter både fra Oslo, Sandefjord og Haugesund, og har åpnet to nye sommerruter fra Oslo Lufthavn i år.
Ifølge siste oversikt fra den europeiske organisasjonen som koordinerer flytrafikken, Eurocontrol, er flere av de aggressive lavprisselskapene inne på listen over de flyselskapene som for tiden har flest avganger i Europa:
«Flyselskapenes sjefer sover dårlig om natten nå»
Hans Jørgen Elnæs, WinAir. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Listen toppes fremdeles av Turkish Airlines, men består ellers av både Ryanair, EasyJet, Pegasus og Wizz Air i tillegg til nasjonale selskaper som KLM, Lufthansa, Air France og SAS. Sistnevnte ligger på 10. plass.
Sjefene sover dårlig
Elnæs er sikker på at ledelsen i flyselskapene starter dagen med å studere nyhetsmeldingene fra de ulike europeiske markedene, for å kunne fange opp ventede reiselettelser:
– Flyselskapene må ha en fot på gassen og en på bremsen i disse uforutsigbare covid-19 tider. Kommer det mer smitte og reisebegrensninger blir gjeninført i de store markedene, må flyselskapene raskt kutte i kapasiteten. Det er ikke uten grunn at flyselskapssjefene sover dårlig om natten og er spent på hva som står i morgennyhetene, sier Elnæs.