Flyselskapene har store utfordringer med å gjenvinne tilliten hos det store publikum etter de massive avlysningene i forbindelse med pandemien. Da hjelper det ikke på situasjonen at selskap selv skaper forvirring ved å rote med folks bestillinger.
Det skjedde imidlertid den 4. juni i år, og hos SAS.
Det danske reise- og luftfartsnettstedet Check-in.dk forteller om hendelsen, som selskapet bekrefter og forsikrer at det har rettet opp i.
Fjernet fra programmet
Tabben oppsto da i forbindelse med at selskapet skulle oppdatere vinterprogrammet. Da må det ifølge selskapet selv ha oppstått en systemfeil.
Det fikk den konsekvens at rundt 300 avganger rett og slett ble tatt ut av programmet.
Ifølge det danske nettstedet skal det ha vært en systemfeil som førte til den massive slettingen av billetter, som omfattet avganger i hele vinterprogrammet – fra slutten av oktober til sist i mars neste år.
Passasjerene som dette gikk ut over fikk beskjed fra selskapet at avgangen de hadde kjøpt billett på, var avlyst og at de var blitt flyttet til andre avganger.
Slipper gebyr denne gang
Kommunikasjonssjef hos SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, bekrefter billettslettingen overfor nettstedet, men kan ikke si hvor mange passasjerer som ble rammet eller hvilke avganger dette omfattet.
Selskapet satte i gang en massiv gjenoppretting straks feilen ble oppdaget.
De som ble rammet av tabben har nå fått tilbud om å bli flyttet tilbake til sine opprinnelige avganger – og det uten å måtte betale gebyr.