Nytt opplegg tatt i bruk for å hindre kaos på flyplassen

Det kan bli folksomt på flyplassene etter hvert, med køer både i innsjekk og ankomst. Foto: Avinor

Den senere tids kødannelser spesielt på Oslo Lufthavn, har skapt bekymring for mange flyreisende. Nå har SAS laget et eget opplegg som skal gjøre prosedyrene på flyplassen enklere, og dermed også fjerne frykten for å komme for sent til avgang.

De enorme køene har oppstått som følge av at Avinor har meldt ut at alle som skal reise til utlandet må sjekke inn manuelt og i bemannet skranke på grunn av mer omfattende dokument-kontroll enn før.

Dette har SAS laget en løsning for å unngå, og opplegget skal hindre at kundene må bruke unødvendig lang tid på flyplassen:

Slippe køståing

–  Dermed er det ingen behov for manuell behandling på flyplassen. Reisende kan benytte alle selvbetjeningsløsningene – innsjekkingsautomat og selv bag-drop service – og slik slippe forbi den manuelle køen og spare tid, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.

Selskapets online løsning er tatt i bruk og heter SAS Travel Ready Center.

Eckhoff sier at mange reisende allerede har tatt ordningen i bruk.

Blir godkjent

– På nettsiden kan passasjerer finne oppdaterte reiserestriksjoner for destinasjonen og laste opp nødvendige covid-19-relaterte reisedokumenter. Opplastede reisedokumenter blir klarert og når passasjerene er godkjent, kan de laste ned boardingkortet elektronisk, forteller Eckhoff.

– Nå en passasjer har fått OK i SAS Travel Ready Center, kan man benytte SAS innsjekkingsautomater på flyplassen, sier han og ber folk om å ta med originaler i papirformat og behold dem under hele reisen.

Eckhoff mener løsningen er en god hjelp for de reisende:

– På den måten sparer reisende tid på flyplassen og får hjelp til å sikre at du har med nødvendig og gyldig dokumentasjon, sier Eckhoff.

Utvalgte reisemål

Tilbudet gjelder ikke reiser til hele rutenettet, men til populære reisemål som bl.a. Spania, Hellas, Frankrike, Tyskland, Portugal, Tyrkia og Nederland.

Også Avinor jobber mot nye kødannelser og advarer i en veiledning til de reisende at sommertrafikken kommer til å bli utfordrende, men at enkelte flyselskap har laget egne løsninger som gjør at du kan registrere dokumentasjonen digitalt.

Avinor har overfor flysmart24 anbefalt de som reiser ut av landet til å møte opp tre timer før avgang, for å være sikre på at lang ventetid på innsjekk ikke skal føre til at de mister flyene sine.

Avinors anbefalinger

Markeds- og kommunikasjonssjef Cathrine F. Framholt i Avinor opplyser til flysmart24 at situasjonen med lange køer var et fenomen spesielt i helgen, men at det har roet seg igjen på mandag og tirsdag.

– Vi har hatt fin flyt både på avreise, i innsjekk og sikkerhetskontrollen, og på ankomst, sier Framholt. 

Avinor har imidlertid laget en liten huskeliste for sine reisende, som de ber folk følge før de kommer på flyplassen.

Den går ut på å stille forberedt og ha dokumentasjon klar i god tid før man kommer til skranken. Reisende bør også sjekke hvilke krav som gjelder for deg, og hvilken dokumentasjon du må ha med deg. Det er også viktig å sjekke kravene til land man måtte mellomlande i.

Innenriks-reisende

Selv om det fins nye løsninger, må de fleste som skal til utlandet må sjekke inn ved en bemannet skranke på grunn av dokumentkontroll.

For de som skal reise innenriks i Norge forventer Avinor en mer normal situasjon.

– Innenlandsreisende trenger ikke vise frem noen spesiell dokumentasjon og kan bruke selvbetjente innsjekkingsautomater som vanlig. De som skal fly innenlands må likevel være forberedt på at det kan oppstå noe køer også her, spesielt på grunn av avstandskravene som gjør at de reisende må spre seg ut over et større areal enn vanlig, melder Avinor.