Nytt flyselskap? Christian er alltid med på første avgang

Flynerd Christian Kamhaug er spent på flyene til det nye norske flyselskapet Flyr. Foto: Privat

Denne mannen har en mer lidenskapelig interesse for fly enn de fleste andre. Christian Kamhaug har gjort det til en fast tradisjon å være med på første avgang når et nytt flyselskap dukker opp på innenriks i Norge.

Han har bakgrunn i flybransjen gjennom 13 år, og har fulgt næringen tett etterpå i alle år. Han har også flydilla:

Han var med da Color Air hadde sin første avgang i 1998. Han var også med da Norwegian tok av for første gang som lavprisselskap i 2002 og han satt i kabinen da ungarske Wizz Air hadde sin aller første innenriksflyvning grytidlig om morgenen den 5. november i fjor.

Onsdag denne uken tar det nye norske flyselskapet Flyr av på sin aller første ruteflyvning. Kamhaug har selvsagt sikret seg billett på rute FS 408 til Tromsø. Han tar turen sammen med en del andre som også lider av den samme flydilla.

Han er spent på hvordan det nye selskapet viser seg frem.

Kan bli kort eventyr

– Når man er en skikkelig flynerd som meg, så er jo en sånn første flight noe man må ha med seg. Ikke alle flyselskaper holder ut så lenge heller, sier Kamhaug til flysmart24 og forteller om en liten «premiereglipp» tilbake i 2013 da det Kristiansand-baserte virtuelle flyselskapet FlyNonStop måtte gi opp etter bare noen måneder i 2013. Han fikk aldri reist med det selskapet.

Den tabben skal ikke skje igjen:

– Skal man ha flyselskapet i «loggen» er det derfor bra å være på første avgang. Dessuten er det gøy med alt som er nytt, spesielt første dagen. Om det er med et nytt flyselskap, en ny flytype eller bare en ny rute – er det jo alltid litt ekstra stas og fest, sier han.

«Color Air var litt kaos»

Denne gangen har han også en tilleggsoppgave med å gjøre opptak for podcasten Flypodden der han skal formidle inntrykk fra den første turen.

Han husker godt første avgang med et annet virtuelt flyselskap (som ikke har egen flylinsens) – det første norske lavprisselskapet Color Air.

Det skjedde fra en ikke ferdig Oslo Lufthavn på Gardermoen snart 23 år siden:

– Første flight til Ålesund var jo litt kaos. Color Air valgte å starte flygninger fra Gardermoen, mens Fornebu fremdeles var åpen, så der var jo alt ganske nytt. Husker de hadde croissanter som en del av servicekonseptet, men det ble enormt mye søl. Da vi kom tilbake til Gardermoen hadde det rimelig ferske kabinpersonalet problemer med å åpne døren og måtte få hjelp av pilotene, forteller Kamhaug.

«Norwegian ganske kjedelig»

Da ble Norwegians første avgang i 2002 en heller traurig opplevelse:

– Det jeg husker mest av Norwegians første flight var at den var ganske kjedelig. De hadde markedsført seg som et frisk pust, men leverte ikke helt på det den gangen. Og ikke senere heller, synes jeg.

Wizz Air er et ungarsk billigselskap, og fikk en sju måneder lang erfaring med det norske innenriksmarkedet. I juni forsvant det fra sine norske innlandsruter:

– Dette er et klassisk ultra-billigselskap og leverte på det. Lav pris, trange seter og effektiv drift. Så kan du jo si hva du vil om deres forhold til egne ansatte og fagforeningene, men de leverte produktet til meg som kunde, sier Kamhaug.

Spent på nykommeren

Han tror ikke Wizz Air hadde regnet med at Norwegian skulle klare seg.

– Når det ble klart at de kom seg gjennom krisen – så langt – og ikke ble borte, og Norge ikke så ut til å åpne på en god stund til, innså de nok at det var mer å tjene på å sette de maskinene de hadde Norge i trafikk i Italia i stedet, sier Kamhaug.

Han er veldig spent på hvilken opplevelse det nye flyselskapet Flyr byr på.

Flyene deres har stått parkert på Gardermoen i påvente av rutestart 30. juni.

– Det er jeg veldig spent på. Når jeg hører selskapets sjef, Tonje Frislid og styreleder Erik Braathen snakke om hva selskapet skal være, så blir jeg litt usikker på hva deres posisjon skal være, og hvordan de skal ta passasjerer fra SAS og Norwegian, sier han.

«Dritten i midten?»

– De skal ikke være billigst, og ikke ha de største rutenettet, og ikke ha flest avganger. Jeg er redd de blir litt sånn «dritten i midten» som ikke er like billig som Norwegian, og ikke har et lite godt tilbud til de forretningsreisende som SAS. Så de har et behov for å overbevise kundene om hvorfor de skal velge Flyr. Jeg har hørt mye om at Flyr skal være et helnorsk flyselskap med gode avtaler med de ansatte, at de er fleksible og agile og at de har «nye systemer», men jeg er usikker på om det er nok, sier Kamhaug.

Flyr starter med rutenett til Tromsø, Bodø og Harstad/Narvik og øker etter hvert innenriks med Bergen og Trondheim fra 16. august før utenlandsrutene til Alicante, Malaga og Nice starter i slutten av samme måned.