Mange flyreisende har fått seg en kraftig overraskelse som følge av de lange køene på Oslo Lufthavn, både på avreise og ankomst. Avinor har liten trøst for ukene fremover:
– Kø har blitt den nye normalen, sier avdelingsleder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Avinor, Gurli Høeg Ulverud til flysmart24.
Med nye rutiner for bl.a. dokumentkontroll i innsjekk og smittevern-sjekk ved ankomst må alle reisende fremover måtte belage seg på køer både ved avreise og ankomst:
Verst rammet
– Opptil to timer både ut og hjem er innenfor det vi forventer nå og fremover. Noen dager mer, andre dager mindre, sier Ulverud.
Det er de som reiser til utlandet som blir hardest rammet fordi de fleste må sjekke inn i betjent skranke. De som flyr innenlands kan bruke de automatiserte tjenestene, som før.
Tidligere har Avinor anbefalt å møte opp minst 3 timer før avgang nå i sommer, for å kunne ha en buffer i de dagene det oppstår lange køer.
Miste flyet
For noen har køståingen ført til at de har fryktet å mistet flyet sitt. Det har Europeiske Reiseforsikring merket ved at folk har henvendt seg til kundesenteret for å sjekke om forsikringen gir dekning i slike situasjoner.
Det gjør den ikke:
– Vi har ikke noe eksakt tall på antall henvendelser fordi dette er noe det ikke blir skadesaker av, det dekkes ikke av forsikringen. Det va ifølge skadeapparatet vårt mange telefoner på mandag, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i Europeiske Reiseforsikring.
Ulike løsninger
Nå har flyselskapene ulike løsninger for å forenkle reisene. Bl.a. har SAS en ordning som heter SAS Travel Ready Center, og der reisende kan legge inn og få godkjent reisedokumentasjonen før de kommer til flyplassen.
Dermed kan de også sjekke inn på automater, og slippe å stå i kø for manuell og tidkrevende behandling.
Tilbudet gjelder ikke reiser til hele rutenettet, men til populære reisemål som bl.a. Spania, Hellas, Frankrike, Tyskland, Portugal, Tyrkia og Nederland.
Økonomisk belastning
Europeiske anbefaler også å ta kontakt med selskapet de skal reise med for å høre om det er spesielle forhold de må forholde seg til.
Dessuten å beregne seg en romslig tid på flyplassen slik at de ikke mister flyet sitt selv om de skulle møter køer ved innsjekk.
– Vår klare oppfordring er å legge inn ekstra god tid på flyplassen. Da reduserer man risikoen for å miste et fly, og dermed også den økonomiske belastningen det er å måtte kjøpe nye billetter selv. I tillegg blir starten på reisen en hyggeligere opplevelse uten for mye stress og mas, sier Handeland.