Flyselskapene kan bli straffet ved bagasje-sommel

Flyselskaper som ikke leverer bagasjen innen fristen må betale tilbake gebyret, foreslår USAs president. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Forsinket bagasje kan oppleves som kritisk på en reise. Nå kan kanskje USAs president Joe Biden ha planer som kan bli godt nytt. Han vurderer å kreve at flyselskapene betaler tilbake gebyret for bagasje i de tilfellene den blir sterkt forsinket.

– Dette kan komme til å bli innført i EU og Norge også, tror norsk flyanalytiker.

Dermed kan rollene nå bli snudd:

Jager flyselskapene

I stedet for at flyselskapene krever store gebyrer for å sende selv en liten koffert, kan det nå bli passasjerene som skal jage selskapene for penger når flyaktøren svikter.

Ifølge den amerikanske TV-kanalen ABC News er det transportavdelingen i Biden-administrasjonen som nå jobber med forslaget.

Det går rett og slett ut på at flyselskapet plikter å refundere gebyret for bagasjen dersom den ikke leveres til passasjeren raskt nok. På innenriks reiser gjelder en frist på 12 timer, på utenriksreiser 25 timer.

Også internett

Det stanser heller ikke med bagasjen. Flyselskapene krever også penger av reisende som vil bruke nettet om bord. Hvis det svikter, skal loven også sikre de som har betalt for ubrukelig nett pengene tilbake like raskt som de ble betalt.

Biden håper en ny lov, som sikrer forbrukerne bedre enn i dag, kan bli satt i verk fra neste sommer av.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at han tror dette er noe som også kommer til å bli innført i EU – og da også Norge – hvis Biden setter forslaget ut i livet.

Har ikke kontroll

Elnæs sier at forslaget først og fremst bør ramme flyplassene, og ikke flyselskapene:

– Flyselskapene transporterer jo de bare bagasjen fra A til B om bord i flyet og da skal det mye til at den blir borte under den delen av reisen. Derimot er det på flyplassene, hvor flyselskapene ikke har kontroll på bagasjen, at den kan bli borte eller forsinket. På bakken er det flyplassens bagasjesystemer og handlingselskap som stort sett har ansvaret for at bagasje kommer dit den skal. Jeg er ikke helt enig at det er flyselskapene som skal være syndebukken når bagasjen blir borte, men jeg tror at dette blir noe som pålegges flyselskapene om det innføres i EU og Norge, sier Elnæs.

Skadet bagasje

For flyselskapene er betaling for bagasje en stor inntekt. Dette, sammen med kjøp av sitteplass og servering om bord, er hos enkelte flyselskaper oppe i 45 prosent av inntektene.

Hos Norwegian var det, før korona-krisen, opp mot 20 prosent av omsetningen.

I dag er det erstatningsplikt hvis kundenes bagasje blir skadet. Reisende har også krav på en viss kompensasjon for dekning av ekstrautgifter hvis bagasjen blir forsinket eller borte på utreise.

Som regel er det imidlertid forsikringsselskapene som må punge ut når flyselskapene roter bort bagasjen.