I noen uker nå har smitteutviklingen på populære feriemål i Europa gjort at stadig flere nordmenn har valgt å legge turen til utlandet i sommer. Det har betydd et kjærkommet hopp i inntektene for landets ledende taxfree-operatør.
Fortsatt er det imidlertid langt igjen til normalen, men én ting gleder kommunikasjonssjef Haakon Dagestad hos Travel Retail Norway (TRN):
– En stadig større andel av de reisende handler taxfree. De som handler, kjøper mer. Så er tydelig at mange har savnet butikkene våre, sier Dagestad til flysmart24.
Alle åpne
Fortsatt ligger omsetningen på bare 20 prosent av det som var normalt før korona-pandemien satte flyselskapene på bakken og etter kort tid også førte til mange stengte taxfree-utsalg.
Der det før summet av folk både dag og natt, ble det plutselig stengt. I over et år har butikkene holdt begrenset åpent, men med et oppsvinget som har kommet i sommer er i alle fall alle i drift igjen.
– Nei, Ingen av butikkene våre er stengte nå så lenge det er avganger, sier Dagestad.
Håper på oppgang
Nå håper Travel Retail Norway at vi har lagt det verste bak oss og at folks reiseaktivitet skal øke i månedene fremover, slik Avinors trafikk-analyse for den nærmeste fremtid legger opp til.
Analysen tilsier at vi skal få et hopp i reiseaktiviteten nå i sommer, og at den gradvis skal øke og nå en topp i år når skolenes høstferier kommer. Det betyr normalt økt reiseaktivitet.
– Vi håper å nå 60-70% av den omsetningen vi hadde 2019 i løpet av høsten. Da kan vi klare å hente alle tilbake på jobb, sier Dagestad.
Skal fortsette
Selv om året har vært mistrøstig for TRN der selskapet opplevde sitt første underskudd noen gang, fikk man en skikkelig opptur da Avinor tidligere i år besluttet å forlenge kontrakten med selskapet.
TRN vant kontrakten med å drifte taxfree- og travel value-butikkene fra 2023 til 2028 på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Det er det meste av dutyfree-omsetning på norske flyplasser.
I den forbindelse lovet Dagestad at det vil komme mange nyheter i hyllene og omfatte alle varegrupper – alt fra drikkevarer, sjokolade til kosmetikk.
Livsviktig inntekt
– Vi vil for eksempel lansere flere norske sider- og øltyper, norsk gin og flere typer norsk sjokolade og kosmetikk-merker som Linda Johansen og Emma Ellingsen. Men selvsagt vil de gamle og internasjonale traverne, som folk også kjøper i store mengder i forbindelse med flyturene sine, fortsatt finnes i vareutvalget, sa Dagestad da til flysmart24.
Alle taxfree-utsalgene skal dessuten bygges om.
For Avinor er taxfree-omsetningen livsviktig, og butikkene på selskapets flyplasser er ventet å gi 18 milliarder i inntekter over en femårsperiode.