Det irske lavprisselskapet Ryanair har bestilt over 200 nye fly og har allerede fått det første som selskapet stolt omtaler som et fly som vil forandre alt – en «gamechanger.»
Flyet er en variant at de ulykkesrammede Max-flyene, men det er ikke godt å skjønne når Ryanair presenterer flyet. Den nye flytypen heter Boeing 737-8200. Ikke et eneste spor av Max-opprinnelsen i navnet.
Det får folk til å reagere på sosiale medier. På selskapets Facebook-side blir det spurt hvorfor selskapet har byttet navn fra Max 8 til 737-8200. Det får andre til å svare at det er fordi selskapet vil hindre folk i å bli livredde når de går om bord i flyene.
To katastrofer
En mener selskapet forsøker å rehabilitere Max-navnet, mens andre igjen minner om at flytypen forårsaket to katastrofale ulykker der 346 mennesker mistet livet.
Etter de to ulykkene ble Max-flyene satt på bakken verden over, og flyfabrikken Boeing jobbet i nesten to år med utbedringer før det amerikanske luftfartstilsynet FAA godkjente flytypen igjen for kommersiell drift.
Nå har mange selskap med Max-flyene i flåten tatt dem i bruk igjen. Bl.a. gjelder dette Icelandair som bl.a. bruker flytypen på ruten mellom Keflavik og Gardermoen, men da med utgaven Boeing 737 Max 8.
Naturlig, mener ekspert
For Ryanair har datterselskapet Malta Air nå fått sin første maskin med type 737-8200, og det er denne nyheten fra Ryanair som får folk til å kommentere det faktum at Max-navnet er fraværende.
Den danske flyeksperten og redaktør av luftfarts- og reiselivsavisen Check-in.dk, Ole Kirchert Christensen, tror ikke Ryanair eller Boeing med hensikt vil holde Max-tilknytningen skjult.
Han viser bl.a. til at Max-opprinnelsen har vært klargjort i pressemelding som Ryanair sendte ut i desember i fjor.
– Derfor tror jeg ikke det nødvendigvis er bevisst at Ryanair utelater Max-navnet. Det er sannsynligvis enklere å si 8200 enn Max 8-200. Men selvfølgelig er det en fordel å ikke ha Max-navnet med fordi det fortsatt kan ha en negativ klang, sier Christensen til flysmart24.
Folk glemmer fort
Christensen tror heller ikke at Max-navnet blir et problem når Ryanair i stadig økende grad vil fase den nye flytypen inn i flåten sin.
Spørsmålet er om folk vil fly med flytypen som har vært satt på bakken så lenge og forårsaket to katastrofer.
– Jeg tror de fleste reisende allerede har glemt Max-saken, som spesielt har bekymret ansatte i og rundt flyindustrien. Mange sjekker ikke flytypen før de er i flyet, og hvis du først har fløyet Max et par ganger, vil all angst forsvinne. Historien viser at reisende raskt glemmer hendelser som i øyeblikket når det skjer kan ha umiddelbar innvirkning på valg av selskap, mener Christensen.