Lavprisselskapene har blitt spådd en lys fremtid i europeisk luftfart etter korona-krisen. Nå er de i ferd med å feste grepet om flytilbudet. Av de 10 største flyselskapene i Europa for øyeblikket er halvparten lavprisselskaper.
Ferske tall fra Eurocontrol bekrefter billigselskapenes fremgang. Endringene vil forsterke seg fremover, tror den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs. Billigselskapene vil dominere markedet.
– Derfor vil vi også se at det blir mange billige flybilletter i tiden fremover, sier Elnæs til flysmart24.
Ryanair troner øverst
Han mener det ikke vil ta lang tid før lavprisselskapene erobrer pallen og blir de tre største flyselskapene i Europa.
Eurocontrol koordinerer lufttrafikk-tjenesten i Europa og fører en kontinuerlig oversikt over flytrafikken i alle medlemsland, inkludert Norge fordi vi er medlem av det europeiske luftfartsregimet.
Tall over flybevegelser som organisasjonen gikk ut med mandag viser at to av tre på pallen er lavprisaktører: Ryanair er det største selskapet med lavpriskonkurrenten EasyJet på tredjeplass. Bare nettverkselskapet Turkish Airlines på andreplass skiller dem.
Tydelig ambisjon
På plassene etter EasyJet på tredje følger nettverkselskapene Air France, Lufthansa og KLM før en ny rekke lavprisselskaper dukker opp: Wizz Air (7), spanske Vueling (8) og tyrkiske Pegasus (9) og så SAS på 10. plass.
Av disse er det det ungarske lavprisselskapet Wizz Air som har gått ut med de tydeligste ambisjoner om at de har til hensikt å vokse raskt. Selskapet vil utnytte korona-krisen for å få det til:
Wizz Airs toppsjef, Jozsef Varadi, sa under en finansiell presentasjon for få dager siden at Wizz Air skal vokse rekordraskt. Selskapet skal være oppe på det samme flyprogrammet som før korona-krisen allerede nå i løpet august måned.
Attraktive priser
Elnæs sier at denne utviklingen er ventet, og at det er tydelig at lavprisselskapene er aggressive og tar stadig større jafs av markedet.
Det vil også bety at andelen billige flybilletter fremover er sikret:
– Nå er det bare kort tid før de tre store lavprisselskapene er på pallen i Europa. Jeg forventer at lavprisselskapene vil kjøre på med lave og attraktive billettpriser fremover for å øke sin markedsandel. Nettverkselskapene er lastet opp med «ny corona gjeld» og har en betydelig høyere kostnadsbase enn lavprisoperatørene. Dermed kan de i utgangspunktet ikke konkurrere på pris. Det vet lavprisselskapene med Ryanair og Wizz Air i spissen, sier Elnæs.
Skiftet kommer
I europeisk luftfart har fordelingen inntil nå vært at de tradisjonelle nettverkselskapene har hatt et overtak vis a vis de stadig voksende lavprisaktørene.
Grovt sett har man anslått en fordeling på 60/40 i nettverkselskapenes favør. Nå er denne situasjonen i ferd med å endre seg. Elnæs tror situasjonen er snudd om få år.
Flere av de tradisjonelle selskapene, som f.eks. Lufthansa, Air France-KLM og British Airways, er nå så tynget av gjeld etter å ha overlevd korona-krisen at de har begrenset konkurransekraft. De har blitt reddet av sine lands myndigheter med store lån.
Dette i motsetning til lavprisselskapene som også har den fordel at de er i stand til å snu seg raskere etter markedet enn de noe mer tungrodde nettverkselskapene.