Trykket ved et uhell på feil knapp – da var pengene tapt

Det ble kaos rundt billettbestillingen for mannen som skulle reise med Norwegian til Spania. Det kostet ham penger. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er om å gjøre å ha tungen rett i munnen når man skal håndtere en billettbestilling på nettet. Det fikk en nordmann erfare da han skulle reise med Norwegian. Han kom i skade for å trykke på feil knapp. Da var bordet fanget.

Den uheldige passasjeren skulle sjekke muligheten for å endre reisen, kom han i skade for å trykke på knappen for avbestilling i stedet.

Han tok straks kontakt med selskapet i et forsøk på å få rettet opp tabben, men da var løpet kjørt. Han har siden forsøkt å få flyklagenemnda til å hjelpe seg med å få hjelp. Også det uten hell.

Skulle til Spania

Den aktuelle passasjeren skulle reise fra Oslo til Alicante, tur/retur.

Som mange andre opplevde han at flyvningen ble forandret som følge av de skiftende forholdene vi har opplevd under pandemien, både her i lande og i Sør-Europa.

Derfor fikk han en mail fra selskapet der han ble informert om en ruteendring på returen. Opprinnelig returreise ble kansellert, og ny avgangstid ble presentert.

Her ble han bedt om å bekrefte at han var innforstått med endringen og at han måtte bekrefte dette innen fem dager.

Feil knapp

Det var da det skjedde. I forfjamselsen, forklarer han, kom han i skade for å trykke på feil knapp. I stedet for å godkjenne endringen, trykket han på «cancel» – avbestill-knappen.

Det resulterte i at hele reisen forsvant fra hans konto hos selskapet.

Han forteller at han oppdaget tabben straks, og tok derfor kontakt med Norwegian for å få omgjort kanselleringen av utreisen fra Oslo.

Her fikk han ikke hjelp, og ble fortalt at bordet var fanget og at han nok måtte kjøpe ny billett.

Nei på nei

Han ble likevel anbefalt å ta skriftlig kontakt kontakt med kundeservice (customer relations) for å høre om han likevel kunne få tilbake pengene han hadde tapt på den billetten som han feilaktig hadde kansellert, i alt 1 215 kroner.

Det gikk også dårlig.

Han fikk beskjed om at den aktuelle flyvningen bare hadde endret rutenummer, og at avgangene gikk slik det sto på passasjerens billett. Billetten var low fare, og kunne ikke refunderes.

Derimot fikk han tilbake pengene på returen, fordi den var kansellert av selskapet selv og hadde fått nyt avgangstid.

Fastholder nei

Mannen ville ikke gi seg. Etter å ha blitt avvist hos Norwegian, tok han derfor kontakt med Transportklagenemnda for flyreiser i håp om å få medhold i en klage mot flyselskapet.

Det var det heller ikke noe å hente. Det avgjørende her er at mannen selv kansellerte billetten, og at den ikke refunderbar.

Nemnda konkluderer med at Norwegian har handlet riktig i forhold til den billett-typen det i dette tilfellet var snakk om, og kan ikke se at det er andre forhold rundt denne saken som tilsier at mannen har krav på pengene tilbake. Tabben ble altså ikke tillagt noen vekt.